
e Tunisian
media
Between polarization
and compromise

The Monographs of Arab Media Report

Edited by

Pietro Longo 
Azzurra Meringolo

copertina.qxp_Layout 2  12/01/15  13:17  Pagina 3



The Jasmine Revolution tore down the Ben Ali Regime, in what is
increasingly seen as the only Arab Spring to have ended well. With
the downfall of  the old regime, freedom of  expression and the
right to information increased exponentially.
Numerous new newspapers were founded, and radio-television
stations emerged to compete with pre-existing ones. Censorship
collapsed and media rapidly entered the world of  the possible.
What appears to be comforting is that political polarisation that
threatened to balkanise the constitutional transition – the secular-
Islamist opposition – was not directly reflected in the media sphere.

Essays written by Maryam Ben Salem, Kerim Bouzouita, Fatima
el-Issawi, Pietro Longo, Atidel Majbri, Azzurra Meringolo

€ 
8,

00

copertina.qxp_Layout 2  12/01/15  13:17  Pagina 2



The Monographs of  Arab Media Report

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 1



Arab Media Report is a project promoted by Reset-Dialogues on
Civilizations, the international organisation for dialogue between
cultures.  It was created to develop a greater knowledge in Italy, of
media in Arab countries and countries with a Muslim majority (Iran
and Turkey).
Breaking linguistic barriers and making them directly accessible to
the public, Arab Media Report analyses media that are shaping the
new cultural, political and social horizon of  the Mediterranean area
and the Middle East. Constantly monitoring contemporary media
developments, Arab Media Report focuses on the press, television
and social networks. It analyses programming of  large pan-Arab
networks, as well as those of  local channels through newscasts, po-
litical debates, soaps and reality shows. 
Directed by Giancarlo Bosetti, Arab Media Report employs Az-
zurra Meringolo’s coordination alongside a network of  regional
collaborators, consenting an exhaustive view of  the media land-
scape. 
Aside from articles and analyses frequently published on the web,
Arab Media Report launched a series of  monographs in 2013.
Their aim: to further develop relevant contemporary themes in the
media world.  

Partner

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 2



e Tunisian media
Between polarization
and compromise

Edited by 
Pietro Longo 
Azzurra Meringolo

Essays written by
Maryam Ben Salem, Kerim Bouzouita,
Fatima el-Issawi, Pietro Longo, Atidel Majbri, 
Azzurra Meringolo

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 3



With the contribution of  Italian Ministry of Foreign Affairs and
International Cooperation

N. 5, January 2015

Editing: Giulia Ciatto 
Scientific Coordinator: Azzurra Meringolo

Publisher Reset S.r.l. – Via San Telesforo 10 Roma

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 4



 7   Introduction
      Azzurra Meringolo

17   The media landscape in Tunisia: power and televi-
sion during the dictatorship and democratic tran-
sition

      Kerim Bouzouita

33   Tunisian media and political polarization: glori-
fying the self, rejecting the other

      Fatima el Issawi

49   Post-revolution Tunisian media: polarisation of
the media and women’s image 

      Maryam Ben Salem and Atidel Majbri

79   Conclusion
      Pietro Longo

Table of  contents

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 5



interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 6



What it truly means to be a journalist is one of  the
most pressing questions that countries affected by the
Arab Spring have had to face. When the squares lit
up, thousands of  youths took to the streets in the
double guise of  protesters and citizen-journalists.
They voluntarily and freely reported a chapter of  his-
tory, which they actively contributed to create, while
state televisions continued to ignore it. As Anglo-
Egyptian actor, Khaled Abdallah,1 noted these are the
first revolutions in history to have been reported and
narrated by their participants as opposed to existing
press organs. When censorship and self-censorship
barriers were torn down, both professional and ama-
teur journalists found themselves immersed in a com-
pletely new media-communication sphere. Debuting
within this new and unregulated context, these new
journalists tasted the emotion of  exercising rights,
which they had regained during the protests. These
were rights, which they had never been able to exer-

Introduction
Azzurra Meringolo

1 Al-Ahram, 20 January 2012.
2 In the transliteration from Arabic, a simplified standard has been

privileged to facilitate the reading of  the text by a non-Arabophone au-

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 7



cise as long as whichever raìs2, who had subjected
them, had denied them. Thus, for the first time, new
citizen-journalists experimented the power that media
holds outside authoritarian regimes. They were now
able to grasp the influence they could have on the
public – from whom they had to partially veil the
truth, and their own interpretation of  events, for
years. Indeed, a rapid evolution3 of  the role of  the
journalist and one which became increasingly militant
was observed.4 In this way, camera, microphone and
pen became essential instruments for carrying out a
political battle within turbulent transition periods. 

Identifying the most fertile terrain for sowing dem-
ocratic seeds cast by the Arab Spring in Tunisia, Arab
Media Report has chosen to devote this monograph to
an analysis of  contemporary dynamics in the local
Tunisian media context. Despite experiencing dramatic
and bloody moments – such as the assassination of
Chokri Belaid and Mohammed Brahmi – and especial-
ly after learning the Egyptian lesson of  July 2013, the
Tunisian transition phase has nevertheless embarked
on a path of  political compromise through inclusion.
This seeks an answer to the dangerous political polar-
isation, which threatened to injure the country again
by making it descend into a chaotic struggle for pow-
er. The effort for compromise has been obvious in

8

dience. Names and terms currently found in the Italian language have
been transliterated according to their common usage, as opposed to fol-
lowing the scientific method of  transliteration from Arabic.

3 Followed by a devolution – at least in the case of  Egypt.
4 Although the role of  the partisan journalist staunchly expressed it-

self  in Egypt and Libya, it also dominated an equally bitter Tunisian
transition. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 8



the work of  the Constituent Assembly, constantly
monitored by Al-Bawsala, the non-government organ-
ization directed by thirty-year old Amira Yahyaoui5.
The organisation monitors the Constituent Assembly,
and acts as a compass for both its members and citi-
zens, who can follow its progress live on-air. No dis-
cussion, vote or friction escaped Al-Bawsala, who pres-
ents itself  as a non-traditional information tool, en-
abling the citizen to be at the centre of  public and po-
litical action like never before.6

Arab Media Report therefore questioned itself  about
the role played by more or less traditional means of
communication that acquired greater authority during
the revolution. How did they act and what mechanisms
did they set into motion during the transition, especially
in its highly polarised first phase? Did they accentuate or
reduce it? In order to answer these questions we have
attentively followed the evolution of  the media system,
which also underwent a complex and highly discussed
reform process. 

Entering the headquarters hosting7 the Haute Au-
torité Indipendant de la Communication Audiovisualle
(HAICA), we found ourselves immersed in an ab-
solutely new phenomenon of  the Tunisian institution-
al panorama. The offices of  this ancient residence in

9

5 She is the daughter of  Judge Mokhtar Yahyaoui, fired in July 2001
after writing an open letter to the ex-President Ben Ali denouncing the
magistrature’s lack of  independence. Amira is also the cousin of  Zouhair
Yahyaoui – the pioneer of  cyber-dissidence in Tunisia – who died aged
37 from a heart attack in March 2005 due to ill-treatment in prison. 

6 Kerim Bouzouita, “Al-Bawsala: la bussola che monitora la cos-
tituente tunisina”, in Arab Media Report, 5 February 2014.

7 In the past it hosted the old Constituent Assembly.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 9



the nearby suburbs of  Tunis, host an organ, which de-
spite being created by Decree 115 of  November 2012,
has only been truly functional from 3 May 2013. As
he welcomed us, Ria Farjani – mass media specialist
by profession, recruited into the team of  this estab-
lishment – told us that, “For a year and a half  the law
of  the jungle ruled”. Before the fall of  President Ben
Ali, management of  the media system was tightly in
the hands of  the regime. The latter dominated televi-
sion and radio transmission by direct controlling jour-
nalists and the advertising market. The media surveil-
lance and repression system was implemented by the
Ministry of  Communication – who exercised total
control over information; the Conseil Supérieur de la
Communication – which carried out research and sector
studies, also measuring audience quotas; the Agence
Tunisienne des Communications Extérieures, which acted as
the regime’s propaganda tool; and the Agence Tunisienne
de l’Internet, that filtered information available to for-
eign journalists and controlled – unscrupulously cen-
soring – internet sites. The revolution dismantled the
structure of  this repressive apparatus. Indeed, after
the fall of  the dictator, an assembly of  elders, l’Istance
National pour la Réforme de l’information et de la Communi-
cation, was created to direct Tunisian media legislation
towards a new era. 

Leaving the HAICA and entering the journalists’
trade union was enough to understand that the
process has been anything but smooth. Among the
angriest unionists we found those who described ‘new’
media nepotism, as a family very similar to that gov-
erning in the old regime. They drew our attention to

10

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 10



the quasi anarchic proliferation of  audio-visual outlets,
which the HAICA was battling against.8 In fact, pirate
radio stations9 were the first to populate the new
Tunisian media jungle. They made their voices heard
in primarily community settings. Not only did the ex-
orbitant cost of  the licence – roughly 50 thousand eu-
ro a year – push them underground but also the com-
plex process of  dismantling state monopoly over this
sector.

In order to understand the post-revolutionary evo-
lution of  Tunisian media, Kerim Bouzouita, retraces
the most important moments in the history of
Tunisian television in Chapter 1. Created in 1966, it
was put at the service of  the newly independent state.
It was not only influenced by French channels but al-
so by Italian ones. In the 80s, Rai 1, captured by the
country’s northern and central satellites became the
second most watched channel in Tunisia. At the time,
this channel was also, young researcher and journalist
Bouzouita’s personal favourite, and he in fact learnt
Italian by tuning into this channel every day. Bouzoui-
ta identified the birth of  private television, Hannibal
tv, as a historical event. He describes the evolutionary
parabola, which also thanks to the birth of  Nessma tv
guided television after the revolution and into the sub-
sequent transition phase – when religious and Islamist
channels reappeared on the scene despite not finding
a very receptive public. By courageously employing

11

8 Azzurra Meringolo, “L’autorità radiotelevisiva nella Tunisia del post
Ben Alì”, in Arab Media Report, 13 March 2014. 

9 Ernesto Pagano, “Stazioni pirata continuano ad affollare la giungla
radio-televisiva tunisina”, in Arab Media Report, 23 April 2014.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 11



revelations offered by shares,10 Bouzouita reveals a
post-revolutionary paradox. He demonstrates that, in
fact, channels existing before the revolution still dom-
inate the Tunisian television scene. Nevertheless, the
2011 revolution impacted on media liberalization. In-
deed, it increased freedom of  expression, but also
contributed to the diffusion of  a new trend. In post-
Arab Spring Tunisian media, neutrality and credibility
struggle to affirm themselves. In fact, programming is
gradually being replaced by a staunchly politicised
agenda.

These characteristics show how professional ethics
still have to take root in the Tunisian journalistic sec-
tor. Chapters 2 and 3 question how far the post-revo-
lutionary political polarisation between secular and re-
ligious elements has weighed on local media agendas,
and vice versa. Departing from an analysis of  reform
within the sector, and demonstrating its effectiveness
in enrooting a large part of  oppressive features of  the
previous media system, in Chapter 2, Fatima el Issawi
underlines the need for a long process of  professional
training. This is also revealed as necessary in other
countries affected by the Arab Spring, Egypt in par-
ticular. Describing the role played by the media on the
stage of  post-revolutionary political battles, El Issawi
embraces a less reductive interpretation of  Tunisian

12

10 Understanding how many people watch a programme or a specific
channel means determining the cost of  advertising spaces. But if  in
countries like France and Italy, Auditel or Médiamétrie have been meas-
uring ratings for thirty years through instruments connected to television
appliances, in the Arab world channel ratings only a few isolated exper-
iments to scientifically measure ratings are being currently launched. Cfr.
Ernesto Pagano, “Auditel arabo: alla ricerca della pietra filosofale” in
Arab Media Report, 5 February 2014.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 12



polarisation. She introduces essential socio-economic
elements to fully understand the transition and quest
for a minimum national consensus in Tunisia. The lat-
ter has been described by Dakhly as “an alternation
of  brief  moments of  democratic reconciliation and
phases of  divergence in which everything seems to be
out of  control”. 

In Chapter 3, Maryam Ben Salem and Atidel Majbr
further contribute to the analysis of  polarisation. They
show how religion, politics, capital and entertainment
all cohabit within the new Tunisian media sphere.
Quoting Pierre Bourdieu, they explain that even if
agents involved in the political and journalistic spheres
are in a relationship of  permanent competition and
tension, and the former is in a certain sense encapsu-
lated by the latter, these two fields have one thing in
common: they both strictly and directly fall under the
influence of  market approval and public consensus.11

Chapter 3 subsequently examines transformations of
the media scene in the context of  political expansion
by considering the influence of  political and economic
fields. The essay then introduces a different perspec-
tive to the analysis of  the evolution of  the Tunisian
media sphere, by exploring the image and role of
women in this new context. Thanks to monitoring un-
dertaken within the Center of  Arab Woman for Training
and Research (CAWTAR) a qualitative analysis of  the
image of  women is carried out. Here, woman’s posi-
tion in the media, both as a subject as well as a pro-
ducer of  information is examined. If  on the one

13

11 Bourdieu Pierre, “L’emprise du journalisme”, Actes de la recherche en
sciences sociales, Vol. 101-102, March 1994, p. 7.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 13



hand, this image appears to be evolving, it is also ob-
vious that – following a paradox already witnessed in
other countries affected by the Arab Spring12 – public
life remains a sector from which woman is excluded. 

The regulations, which the HAICA is struggling to
implement, is a necessary step to restore the Tunisian
media landscape. The revolution has opened up mar-
gins of  freedom never seen before in the country but
it has simultaneously created a certain level of  anarchy.
The press, for instance, has been reduced to the role
of  a spokesperson for party requests. This has nega-
tively impacted on professionalism and objective in-
formation. Paradoxically, freedom of  expression en-
shrined by the new Constitution plays on this process.
Today, after decades of  censorship there are infinite
ways to access information. However, without any
form of  control, the media would not be able to carry
out its role as the fourth estate. It will therefore be up
to HAICA, through it regulations; the magistracy – in
cases where freedom of  opinion is violated; and to
journalists themselves, through a degree of  self-cen-
sorship – to make themselves the guarantors of  a new
objective and pluralistic Tunisian media landscape. 

The current media context is a battlefield in which
a thicket of  different factors and interests compete.
Indeed, it is not merely characterised by the polariza-
tion between an Islamic and a secular pole. Despite
presenting itself  to the public as the most promising
country affected by the ‘Arab Spring’, Tunisia has not

14

12Azzurra Meringolo, “Tra vignette e graffiti. L’auto rappresentazione
femminile svela il paradosso di genere egiziano” in Renata Pepicelli (edit-
ed by) Le donne nei media arabi. Tra aspettative tradite e nuove opportunità,
Rome, Carocci, 2013. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 14



been spared the development of  partisan journalism.
This was a natural consequence of  the change in role
of  journalists in the aftermath of  the revolutions.
Their role shifted from those of  government
spokespersons to figures with a voice on media mes-
sages, which they channel. This confirms that the ap-
proach advanced by partisan journalism has become
one of  the fundamental features of  post-revolutionary
media systems. The latter has failed to lobby for rights
and freedoms in order to sweeten the image of  polit-
ical and ideological allies. 

Will the new political pathway and reforms carried
out in the Tunisian media sector be capable of  cor-
recting the diffusion of  partisan journalism? Not only
will the future of  news rooms – battlefields where the
ferocious ideological and political clash between the
country’s opposing forces are aired – depend on this,
but also the identity of  information agents who vac-
illate between being journalists, and backing specific
political factions. 

Bibliography

AL-AHRAM, 20 January 2012.
BOURDIEU, P., “L’emprise du journalisme”, Actes de la recherche en sci-

ences sociales, Vol. 101-102, March 1994.
BOUZOUITA, Kerim, “Al-Bawsala: la bussola che monitora la cos-

tituente tunisina”, Arab Media Report, 5 February 2014.
MERINGOLO, Azzurra, “L’autorità radiotelevisiva nella Tunisia del

post Ben Alì”, Arab Media Report, 13 March 2014. 
- “Tra vignette e graffiti. L’auto rappresentazione femminile svela il para-

dosso di genere egiziano” in Renata Pepicelli (a cura di) Le donne nei
media arabi. Tra aspettative tradite e nuove opportunità, Rome, Carocci,
2013.

15

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 15



PAGANO, Ernesto, “Stazioni pirata continuano ad affollare la giungla
radio-televisiva tunisina”, Arab Media Report, 23 April 2014.

- “Auditel arabo: alla ricerca della pietra filosofale” Arab Media Report, 5
February 2014.

Translation Maria Elena Bottigliero

16

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 16



Tunisians spend between one and four hours in
front of  the television on average.13 They also have
access to over 300 channels in Arabic and over a
thousand western channels via satellite. According to
sociologists of  mass media, the most watched television
programmes and their nature can reflect the social
identities and worries of  spectators. Yet, the case of
Tunisia is unique. Indeed, the media scene in this small
Mediterranean country has experienced various episodes
of  rapid successive transformation: independence, dic-
tatorship, satellite globalisation, partial liberalisation
and lastly, a revolution. All of  these episodes, which
are closely tied to the country’s internal and foreign
politics have contributed to write the most fascinating
pages of  Tunisia’s contemporary history. 

Television at the service of  the new independent state

Television first made its appearance in Tunisia for
the first time with the unexpected capture of  Rete 1
(known as Rai Uno from 1975) in the country’s north-

The media landscape in Tunisia:
power and television during

the dictatorship and democratic transition

Kerim Bouzouita

13 TvScan Report, 2014.

T         
    

 
  

Tu            
on           
ov          
of           
tu            
ca             
ra         
tra      
lib           
cl           
tri          
hi  

Tele vis ion  at the ser v i ce  o f  the new independent sta te

Television first made its appearance in Tunisia for the first time with
the unexpected capture of  Rete 1 (known as Rai Uno from 1975) in the
country’s north-eastern coastal region at the end of  the 1950s. In 1966
the first national television channel, Tunisian Radio Television (RTT) was
launched. The channel was renamed RTT 1 in 1983 after the creation
of  a second channel, RTT 2. It would take another twenty years for a
third Tunisian channel – and first private channel – Hannibal tv to be
launched in 2004. This was followed by a fourth channel, Nessma tv,
three years later. However, the real historical television boom began in
2011, in the aftermath of  the Tunisian revolution with the creation of
15 new channels in less than three years. 

However, from Tunisian independence in March 1956, right up to the
revolution of  2011, the main obstacle erected against liberalising
Tunisian television scene, which was tightly monopolised and controlled
by the state, was the reluctance of  Bourguiba and Ben Ali’s successive
governments to respect freedom of  expression, the right to just infor-
mation, and rights of  journalists to inform public opinion. According

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 17



eastern coastal region at the end of  the 1950s. In 1966
the first national television channel, Tunisian Radio Tele-
vision (RTT) was launched. The channel was renamed
RTT 1 in 1983 after the creation of  a second channel,
RTT 2. It would take another twenty years for a third
Tunisian channel – and first private channel – Hannibal
tv to be launched in 2004. This was followed by a fourth
channel, Nessma tv, three years later. However, the real
historical television boom began in 2011, in the after-
math of  the Tunisian revolution with the creation of
15 new channels in less than three years. 

However, from Tunisian independence in March
1956, right up to the revolution of  2011, the main ob-
stacle erected against liberalising Tunisian television
scene, which was tightly monopolised and controlled
by the state, was the reluctance of  Bourguiba and Ben
Ali’s successive governments to respect freedom of  ex-
pression, the right to just information, and rights of
journalists to inform public opinion. According to Larbi
Chouikha, Tunisian researcher and media expert, “all
instruments that operate in this public space reproduce
the schema of  the patrimonial state both in their struc-
ture and their mode of  production”.14 These obstacles
prevented the existence of  free and independent tele-
vision up to the Tunisian revolution in 2011. 

Already in 1957, the transmission system adopted by
the newly independent state was increasingly centralised
in order to ensure control over this public space. This
was the result of  government choices and strategies to
monopolise the future audio-visual public space. In fact,

18

14 Larbi Chouikha, “Autoritarisme étatique et débrouillardise indivi-
duell”, La Tunisie de Ben Ali la société contre le régime, L’Harmattan, 2002.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 18



on 31 May 1966, the first Tunisian television network
known as Tunisian Radio Television (TRT) was officially
inaugurated by the president Habib Bourguiba in per-
son. On that occasion Bourguiba stated on air: “With
this invention you will never have to wait under the
scorching sun or the rain to hear me again. I will come
to your homes”.15 A year after its birth, the channel
broadcast three hours of  programming a day: two hours
in Arabic and one in French. The channel’s program-
ming gradually evolved into four daily editions of  the
news, three in Arabic and one in French. These diver-
sified a programming based on entertainment: music,
theatre, soccer and showbiz alongside the Taalima Sayyad
Al Rayis (The President’s directives). The latter con-
sisted in a brief  broadcast, in which President Habib
Bourguiba spoke directly to the people. It lasted roughly
ten minutes and was always aired before the news. 

A cultural battle: France versus Italy

At this post-colonial historical juncture – primarily
dominated by a francophone elite – the government de-
veloped a form of  cooperation with francophone tele-
vision. This included the Roman Swiss Television,
which provided programmes to RTT and invited the
first Tunisian tv journalists to its studios in Geneva for
training sessions. Yet, French language and culture was
faced with an unexpected enemy, which took the form
of  Italian language and culture. In fact, the National Net-
work (that was known as Rai Uno from 1982) was cap-

19

15 National Tunisian Archive, Habib Bourguiba’s speech on RTT dated
31 May 1966. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 19



tured by masts in the north and centre of  the country.
It subsequently became the second most popular chan-
nel in Tunisia in the 80s. French cultural diplomacy
hoped to regain its poll position as the first foreign lan-
guage in Tunisian media space through the Office de Ra-
diodiffusion Télévision française (ORTF). The latter pressed
the Tunisian government and financed the development
of  a second Tunisian channel, which imposed the
French language. The agreement froze but the project
was eventually signed in 1982 by decree of  25 Decem-
ber 1982 that foresaw the creation of  an executive sub-
commission of  national television to “ensure the plan-
ning, programming and distribution of  programmes in
French”. The channel, baptised as RTT 2 was officially
launched on 12 June 1983. However, with the exception
of  its newsroom, the channel did not have technical
means or human resources to produce its own pro-
gramming. Directors of  the second Tunisian channel
selected programmes from French public channels and
rebroadcast them. These included the French series
Maggie, or the American series Falcon Crest and Colt Sil-
vers. Yet, the channel disappeared in 1989 when its fre-
quency was transferred to the second French channel
Antenne 2 (France 2 from 1992) until the end of  October
1999 when the second general Arabic channel, Channel
21, was created and obtained exclusive use of  the fre-
quency.

The satellite globalisation of  the television landscape

In the 90s the invasion of  satellite dishes dramatically
altered television habits in the Arab world. It enabled

20

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 20



access to hundreds of  western channels followed by
pro-Arab channels in the late 90s. These became a ver-
itable media phenomenon, which contributed to trans-
form the television scene. An example of  this is Al-
Jazeera, the Arabic news channel owned by the Emir of
Qatar, and broadcast since 1996. The channel threatened
the State’s monopoly on information. In fact, the official
Tunisian Channel 7 fell in popularity: it only registered
weekly viewings of  52,2% compared to 80% in 1999.16

The fact that Al-Jazeera has shaken Arab countries is
undeniable. While analysing the channel’s discourse, one
question instantly springs to mind: is Al-Jazeera a tele-
vision network encouraging democracy in Arabic coun-
tries, or, a propaganda channel of  political Islamism?
Indeed, according to experts, Al-Jazeera is both a symbol
of  freedom of  expression in the Middle and Far East
and a dangerous Islamist propaganda tool.17 With the
creation of  Al-Jazeera it appears that Emir Hamad bin
Khalifa al-Thani attempted to represent all the political
tendencies of  the Arab world: Islamists, Arab national-
ists and liberals. As a result, these three currents are fre-
quently present in the network’s programming.
However, religious programmes and programmes about
political Islam are absent with the exception of  Sharia
and Life. This programme is run by Yusuf  al-Qaradawi,
one of  the key figures of  political Islam and of  the
Muslim Brotherhood. This is one of  the reasons why
the channel is frequently viewed as the Muslim Broth-
erhood’s media tool.

21

16 Sigma Report, 1999.
17 Claire Gabrielle Talon, Al Jazeera. Liberté d’expression et pétromonarchie,

PUF, 2011.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 21



The second reason is that Al-Jazeera made its antenna
transmission available to both governments and its op-
position. Given that the opposition in the last twenty
years also includes Islamists, it is inevitable to be faced
with the Muslim Brotherhood and their associates. The
third reason is most probably generational. The Direc-
tor General, Wadah Khanfar, is a forty year old Jordan-
ian-Palestinian who completed his studies in Jordan in
the 80s. His generation was not instructed in socialism,
nor in Arab nationalism but rather, in Islamism. Upon
taking up his new role he brought both his friends and
networks of  influence with him. The latter are primarily
Palestinian and frequently close to Hamas. If  Al-Jazeera
can currently work in all areas, including Pakistan, it is
because there are people within the channel who have
close ties to more radical Islamists. 

This new television phenomenon, which also pre-
sented itself  as staunch competition in discourses
pushed the Ben Ali government to make a reform of
Tunisian Radio and Television (RTT). This reform pre-
sented itself  as an important turning point in the evo-
lution of  the Tunisian audio-visual scene to the extent
that it reduced the level of  centralisation and control in
local productions. This first reform created a new insti-
tution: the Tunisian Radio and Television Establishment
(ERTT). Despite not being totally autonomous from
the State, ERTT gained relative autonomy in terms of
its administrative and financial management. In reality,
this transformation phase in relation to media was car-
ried out in two ways. Firstly, through an effort to review
the judicial regime of  radio and television with a second
big reform in 1997, which opened the door to the sep-

22

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 22



aration of  radio and television production. This reform
attempted to reduce centralisation of  institutional struc-
tures by creating a radio and television branch, which
separated production and distribution activities. It was
primarily aimed at making the media sphere more dy-
namic by handing over a part of  production to private
operators. Yet, despite this attempt to reduce monopo-
lisation, the ERTT establishment continued to depend
on the executive. In fact, the institution’s directors were
nominated by a judicial mechanism of  ministerial de-
crees, in other words by President Ben Ali. 

The faint wind of  liberalisation

In 2004, the event was quite historical: Hannibal tv,
the first Tunisian television channel was launched. This
moment was almost historical because liberalisation was
in no way a healthy indicator of  Tunisian television. The
entrepreneur, Larbi Nasra, who had obtained the first
private license was a relative of  Leila Trabelsi, the wife
of  dictator Zine el Abidine Ben Ali, and the ‘god
mother’ of  the “quasi-family mafia”, as she was de-
scribed by the American ambassador Jacob Wells in
Tunis in a diplomatic telex revealed by WikiLeaks in
2010. 

Although, in its early stages Hannibal tv had to face
some difficulties, in 2007, and for the first time, Tunisie
7 lost its poll position to Hannibal tv. Viewer ratings
(Mediascan, 2007) indicated that Tunisie 7 was now in
second place after Hannibal tv. The latter held 29,1%
viewer ratings in the region of  Tunis and 32,4% in the
Sahel region. The most popular programme in that pe-

23

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 23



riod was Belmakchouf (All transparent), a hard-talk on
sport criticism. On 16 March 2007, a second private tel-
evision channel was broadcast in Tunisia. Indeed,
Nessma tv, created by the advertising agency Karoui and
Karoui, and with a budget five times lower than Hannibal
tv attempted to become the first Tunisian entertainment
channel. In reality, the channel was not allowed to pro-
duce news bulletins because it had not obtained a gov-
ernment license. It therefore transmitted from Paris via
the Arabsat and Niselat satellites. The channel attempted
to impose itself  on the Tunisian scene with its flagship
programme Star Academy Maghreb. However, its impact
on the public was limited. The programme was in fact
challenged by the diffusion of  Middle East Star Academy
on the Lebanese channel LBC. After its first season,
Nessma tv had serious financial difficulties caused by the
suspension of  its capacity to broadcast musical videos.
This financial crisis ended with the arrival of  new part-
ners: Tarak Ben Ammar’s French group Fifth Communi-
cations and especially the giant media network Mediaset,
owned by Berlusconi.18

The project was re-launched in 2009 with a new pro-
gramme primarily based on American films and series.
The only exception was Nessma tv, the first Tunisian
talk-show that was based on the French series Nulle part
ailleurs aired on Canal+. This was significantly successful
and allowed the channel to attract advertising budgets
and produce new programmes. For example, Nsibti
Laaziza (Dear mother-in-law), which reached daily
viewings of  40% during the holy month of  Ramadan.19

24

18 La Stampa, “Tv, Mediaset sbarca in Maghreb”, 21 May 2008.
19 Sigma Report, 2011.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 24



Despite tough Arab competition, which enjoyed ac-
cess to significant financial resources, local channels,
Hannibal tv and Tunisie 7, had the best daily viewer rat-
ings in 2009 and 2010. They benefitted from the frag-
mentation of  pro-Arab channels and the significant
decline in the Tunisian public’s interest in Francophone
channels. This was also a result of  the Arabisation of
secondary school education during the 90s, carried out
to compensate for the population’s acculturation to-
wards the ex-colonial French language. These two pri-
vate Tunisian channels focus on local news through
social programmes, which were difficult to find on
other entirely Tunisian channels. Contrastingly, rival
programmes Andi ma inkollel and Al-Mousamah Karim
aired on Hannibal tv on the model of  C’é posta per te
(You’ve got mail) had the best ratings with 27% and
43% (Sigma Conseil, 2009). The other great champion
in terms of  total daily ratings was the private radio-tele-
vision Group MBC at the end of  the 2000s. The latter
was able to push three of  its own network channels
onto the list of  the top five most watched channels in
Tunisia: MBC 2 with subtitled Western films, MBC 4
dedicated to fiction, and the mainstream MBC channel.

The first Tunisian religious channel made its appear-
ance as Zitouna FM, when Ben Ali began seeking out
media-religious legitimacy. 

From 2007, the Ben Ali regime’s attempt to revert
back to a political Islam became more and more no-
ticeable. This strategy was based on the will to invest
the media sphere with ‘Islamising’ media. This was at-
tempted through the figure of  Sakhr el Materi, the dic-
tator’s son-in-law, whom many international observers

25

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 25



considered as Ben Ali’s successor on the throne of
Carthage.20 Between 2007 and 2009, the young deputy
businessman, acquired an ‘Islamic’ financial group after
obtaining the exceptional approval of  the Tunisian
monetary authorities for the creation of  a commercial
bank. In this way, he created the Al Zitouna bank, spe-
cialised in financial products “respecting the Sharia”.21

In its wake, he created the first religious media network
authorised in Tunisia: radio Zitouna FM. This was
managed by Dr. Kamel Omrane, ex-Minister for
Religious Affairs, Imam and professor of  Islamic Civi-
lization. In that period the Tunisian opposition stirred
public opinion by denouncing “an attempt by Ben Ali’s
regime to re-evoke a political Islam”.22 Yet, the young
claimant attempted to expand his media activities.
Indeed, he bought the first private press group Dar
Assabah and he worked on a project for establishing an
Islamic television channel also called Zitouna. 

For the Journal du Dimanche, the political-religious mix
with which the regime meddled was “high risk […] after
ridding the country of  all Islamist activity, the Tunisian
Government wants to believe that it has finally found
the answer to perpetuate a legitimacy, which is increas-
ingly in danger due to an increasingly disenchanted pop-
ulation”.23 Larbi Chouka argues that “the logic of

26

20 Catherine Graciet, “L’après Ben Ali se prépare”, Sud Ouest, 24 Octo-
ber 2009.                                                                                                  

21 www.banquezitouna.com/Fr
22 Florence Beaugé, “Entretien avec Khemaïs Chammari: En Tunisie,

le pouvoir mène une politique démagogique dangereuse”, Le Monde, Oc-
tober 2009.

23 Karen Lajon, “Les islamistes sous l’étouffoir: après avoir pourchassé
sans pitié les barbus, le pouvoir tente d’encadrer une pratique religieuse
modérée”, Le Journal du dimanche, 24 October 2009.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 26



power was logical, and realising that it could no longer
play the card of  Bourguibian modernism, it invested
the religious field […] There is a staunch regional ten-
dency for ruling authorities to recover the message of
Islam”.24

This political repositioning did not eschew the En-
nahda Party: the local version of  the Muslim Brother-
hood and historical component of  Islamism in Tunisia.
In September 2007, the office of  the Ennahda Party
welcomed Sakhr el Materi’s idea of  launching the reli-
gious radio Zitouna. Their enthusiasm was reflected in
an online statement signed by the Party’s president,
Rached Ghannouchi. At the time, Reuter’s news agency
noted “an unexpected initiative on behalf  of  a banned
party”.25

With the Muslim Brotherhood in power, a difficult
struggle for controlling the media scenario rapidly en-
sued. 

PART ONE

After the Tunisian revolution and the first demo-
cratic elections in the Arab world, the Tunisian parlia-
ment was dominated by Islamists who governed
through a tripartite government known as ‘Troika’. The
latter was constituted by the Ennhada, Ettakkol (left)
and CPR (centre left) parties. Rached Ghannouchi’s
son-in-law, Rafik Abdessalem Bouchalka – ex-chief  of

27

24 Ibid.
25 S. BH, “Tunisie: Quand Ennahdha félicitait Sakher El Materi, Zitoun

le trouvait intelligent”, Tekiano, September 2011.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 27



diplomacy – soon expressed his party’s desire to
“cleanse the media and prevent them from becoming
opposition platforms to prevent government action”.26

In Tunisia, 70% of  press indirectly or directly depends
on the State. Indeed, relations between journalists and
the government quickly hardened, and resistance
against state control rapidly became fierce. The news-
rooms of  various televisions, radios and newspapers de-
nounced the nomination of  new directors who had
been chosen from ruling party ranks without consulting
journalists. Convinced that their independence was
threatened, journalists and civil society rapidly mo-
bilised. Initially, teams of  journalists reacted with
hunger strikes, as occurred in the Dar Assabah news-
room. However, they were unable to prevent the gov-
ernment from implementing this invasive policy.27 In
reality, two thirds of  the country’s 2000 journalists were
members of  the National Union of  Tunisian Journalists
(SNJT), which played an important role in reorganising
media and defending newly obtained rights after the fall
of  Ben Ali in January 2011. The movement played a
critical role and along with seven syndicates and human-
itarian organizations launched a call for help: “new
threats to radio-television instruments stuck between
the government and black money could fall into the
hands of  specialists of  manipulation and misinforma-
tion”.28 Following this, the government changed its pol-
icy.

28

26 T.A.P., “Tunisie: les islamistes au pouvoir veulent assainir les médias”,
August 2012.

27 Kapitalis, “Tunisie. Dar Assabah se portera bien sans Lotfi Touati, l’-
homme d’Ennahdha”, 21 September 2012.

28 Ibid.                                                                                                  

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 28



PART TWO

In the face of  public sector journalist, who were de-
termined to prevent a return of  Ben Ali type policies,
and refused be used as a small cog in the machine of
the official discourse, Islamists changed their approach.
Indeed, they attempted to conquer the audio-visual
sphere by launching their own private media tools. 

The first step was to block regulation. This is what
caused the governments delay in implementing two law
decrees (115 and 116). These were designed to create a
very liberal press code, as well as a High Independent Au-
thority for Audio-Visual Communication (HAICA). In real-
ity, the HAICA spent over 17 months without
members, as the parliamentary majority delayed nomi-
nations. It took, a national journalist strike (17 October
2012) and the political crisis following the assassination
of  the leftist leader Chokri Belaid, for the procedures
to finally go ahead. In May 2013, the National Consti-
tutional Assembly eventually nominated members of
the regulation authority. Six months later “the HAICA
still did not have the human and material capacity to
start working”. 

During this time, the Tunisian audio-visual landscape
changed dramatically. In fact, not less than 12 radio sta-
tions and numerous television channels began to broad-
cast without HAICA authorisation between 2012 and
2013. Indeed, widespread liberalization animated the
local television scene. Eight new privately owned tele-
vision channels were created. Moreover, several private
television stations which functioned through the Nile
Sat satellite can be identified. These commercial chan-

29

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 29



nels include Tunisia World tv, Djanoubya tv, Tunisia New
tv, Al-Hiwar, Ettounissia tv, Sport tv, and more recently
Telvza tv, as well as four partisan channels of  the
Tunisian branch of  the Muslim Brotherhood: Zitouna,
Al-Insan, Al-Moutawassit and Al-Qalam. Zitouna, for ex-
ample, is directed by Oucema ben Salem, son of  Mon-
cef  ben Salem, leader of  the Ennahdha Party and
ex-Minister of  Secondary Instruction (between 2011
and 2014). 

However, Islamist and religious channels were not
faced with a receptive audience. Viewer ratings in 2014
indicate that Al-Wataniya 1 is in pole position with
30,3% followed by Ettounissia tv with 24,1%. This net-
work specialises in prime time talk shows such as Klem
Ennes (What people say) based on the French Talk
Show On n’est pas couché broadcast on France 2. In third
place, we find Hannibal tv with 19,6%. The first foreign
channel is Al-Jazeera, which lags behind with only 3%,
followed by Al-Wataniya 2 with 2,9% and MBC with
2,7%.29 Paradoxically, the most popular programme
within the Tunisian television sphere is the social talk
show Andi ma inkollek (I have something to tell you) that
has been broadcast on Ettounissia tv since Hannibal tv
was bought by a Saudi investment fund.

A second paradox is that the Tunisian television land-
scape is still dominated by channels that existed before
the revolution. New networks will have to fight hard to
win the viewer ratings race. This is especially the case
given that the yearly advertising market is estimated at
around 40 million dinars (less than 20 million euros).
This amount is too low to guarantee the survival of  all

30

29 Sigma Report Ramadan, 2013.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 30



channels. According to the Director of  Sigma Conseil,
Hassan Zargouni: “the minimum necessary sum to
make a television function is roughly estimated at about
10 million dinar a year”.30 Yet, nowadays, major histor-
ical channels within the Tunisian media scene are in-
creasingly obtaining the largest part of  the ‘media cake’.
Aside from Ettounissia tv, no new channel has been able
to obtain a place in the top five. As stated by Hassan
Zargouni, “The fight will be particularly tough for chan-
nels, such as Zitouna tv or Al-Qalam, which are charac-
terised by a very pronounced ideological hue”. Statistics
indicate that the average viewer rating for these chan-
nels never rises over 1,6% with a maximum of  2,6%
reached by Zitouna tv on the first day of  Ramadan, the
sacred month in which people watch more television
and are also more sensitive of  religious discourse.31

Bibliography

BEAUGé, F., “Entretien avec Khemaïs Chammari: En Tunisie, le pou-
voir mène une politique démagogique dangereuse”, Le Monde, Oc-
tober 2009.

BH, S., “Tunisie: Quand Ennahdha félicitait Sakher El Materi, Zitoun
le trouvait intelligent”, Tekiano, September 2011.

CHOUIKHA, L., “Autoritarisme étatique et débrouillardise individu-
ell”, La Tunisie de Ben Ali la société contre le régime, L’Harmattan, 2002.

GRACIET, C., “L’après Ben Ali se prépare”, Sud Ouest, 24 October
2009.

KAPITALIS, “Tunisie. Dar Assabah se portera bien sans Lotfi Touati,
l’homme d’Ennahdha”, 21 September 2012.

LA STAMPA, “Tv, Mediaset sbarca in Maghreb”, 21 May 2008.

31

30 Amira Soltane, “Combien coûte une télévision sur Nile Sat?”, L’Ex-
pression, July 2014.

31 TvScan Report Ramadan 2014.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 31



LAJON, K., “Les islamistes sous l’étouffoir: après avoir pourchassé
sans pitié les barbus, le pouvoir tente d’encadrer une pratique re-
ligieuse modérée”, Le Journal du dimanche, 24 October 2009.

NATIONAL TUNISIAN ARCHIVE, Habib Bourguiba’s speech on
RTT, 31 May 1966. 

Report TvScan Ramadan, 2014.
Sigma Report Ramadan, 2013.
Sigma Report, 1999.
Sigma Report, 2011.
SOLTANE, Amira, “Combien coûte une télévision sur Nile Sat?”, L’-

Expression, July 2014.
T.A.P., “Tunisie: les islamistes au pouvoir veulent assainir les médias”,

August 2012.
TALON, C. G., Al Jazeera. Liberté d’expression et pétromonarchie, PUF,

2011.

Translation Maria Elena Bottigliero

32

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 32



Tunisian journalists benefited broadly from the
political openness which followed the stepping down of
former president Zine el-Abidine Ben Ali, securing un-
precedented rights that empowered them to question the
political sphere. After having been hostages of  the most
repressive media system for decades, Tunisian journalists
gained essential rights as a result of  a largely successful
media reform that liberated them from the government
dictate. However, the empowerment of  the media com-
munity did not automatically lead to a new newsroom
culture based on professional media practices. The com-
plex and crucial issues at stake in the political transition
and the tough political polarization left the media com-
munity in limbo. The media polarization is a result of
the political divide but it is also in turn fuelling it. In this
heightened environment, facts are blurred with rumour.
The manipulation of  news by journalists for the sake of
their ideological agendas and allies friends is leading to
confusion and the return of  the old style media propa-
ganda. If  regulatory change is a difficult process, jour-
nalists’ identity change remains the thorniest challenge.13

33

Tunisian media and political polarization:
glorifying the self, rejecting the other

Fatima el Issawi 

32 The article draws on the findings of  the empirical research project
“Arab Revolutions: Media Revolutions” hosted by the department of

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 33



Political polarization

Since the departure of  Ben Ali in early 2011, the
Tunisian transition has undergone a shaky process.
Nonetheless, it succeeded in overcoming major obsta-
cles, namely the ratification of  the new constitution of
the country (January 2014) and the resolution of  an
acute political impasse without duplicating the Egyptian
scenario of  a military takeover.33

The deep political crisis that plunged the country into
a severe impasse in the summer of  2013 was dealt with
wisely by different parties. It led to a national road map
and finally the adoption of  the constitution and the ap-
pointment of  a caretaker government. The Tunisian
transition process proved again a successful model in
ruling by compromise for the sake of  safeguarding the
political process. The lessons from Egypt proved pos-
itive although not to the extent of  creating a genuine
culture of  consensus between the main two belligerent
camps and their supporters: the Islamic led government
and its secular opponents. 

The experience of  building a ruling Islamist-secular
coali tion in parliament was presented as the reflection
of  a national consensus on the critical importance of
compromise. However, the coalition did not secure real
support from its popular basis, often criticized as inef-
ficient and failing to respond to people’s expectations.
Nevertheless, the interim National Constituent Assem-
bly elected in 2011 remained the main and legitimate

34

Media and Communications at the London School of  Economics (LSE),
investigating traditional media practices and values post uprisings.

33 Al Jazeera, January 2014.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 34



arena for political participation.34 This divide mainly
portrayed as a secular-Islamic arm wrestle is deeply
rooted in key aspects of  the transition: the nature of
the political system, the place of  Islamic sharia and tra-
ditions in the constitution and in everyday life, gender
equality and the role of  women among other crucial
matters.35

If  the consensual approach continues to prevail over
the political stalemate, it has not yet succeeded in cre-
ating a new culture, both at political and social levels. A
discourse of  eliminating ‘the other’, ‘the opponent’, ‘the
different’, is still triumphing over calls for unity and
compromise. This discourse threatens to undo the
achievements of  this transition. The two biggest parties,
the Islamic Ennahda (Renaissance) and Nidaa Tunes
(Call of  Tunis), the leading opposition party, are fuelling
this culture of  discord. The opposition’s politicians and
supporters are calling the Islamist “rats” and those on
the opposing side, the Islamic camp, retort by calling
their opponents “snakes”. The message strongly dis-
seminated by the two opponent camps is the following:
“us or no one else”.36

Both the two camps and their political representation
have their internal dilemmas that also threaten to quash
the transitional process.37 Nidaa Tunes, which includes
some of  the figures of  the old regime, is suspected of
trying to revive the features of  the autocratic regime.
In the opposite camp, the possible alignment of  the En-
nahda party with radical Islamic trends would lead to

35

34 Brookings, April 2012.
35 Fakir, May 2014.
36 Zelin, March 2013.
37 El Issawi a, 2012.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 35



the failure of  its legitimacy and leadership. The govern-
mental reaction to the growing Islamic extremist threat
is largely viewed by its opponents as the main factor be-
hind the deterioration of  the security situation with po-
litical assassinations.38

The government is viewed by the opposition as un-
able and even unwilling to quell the terrorist threat. For
the secular opposition, the shallow response by the gov-
ernment to the extremist threat and the growing radi-
calization among the youth is the main reason for the
degradation of  the security situation and growing in-
timidations of  civil liberties. Topics such as “hotels
halal” and Islamic kindergartens are becoming favourite
topics for the local and international press.39

The failure to reform the security services is another
major handicap with the Ministry of  Interior divided
between factions loyal to Ben Ali and to Ennahada gov-
ernment.40 In the aftermath of  the military take-over in
Egypt, voices calling for a military solution in Tunisia
were high, alongside with fears of  a take-over by fac-
tions inside the Ministry of  Interior loyal to the former
regime who benefited from the growing despair and
frustration among the population. 

However, this political polarization that is often pre-
sented as a major struggle between secularists and is-
lamists, is criticized as a naïve perception of  the
complex democratic transition which ignores the social
fractures at the root of  many of  the current challenges.
The excessive focus on issues such as the status of

36

38 El Issawi a, 2012.
39 Zbiss, December 2013.
40 Zelin, March 2013.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 36



Tunisian women and the problem of  growing radical-
ization among Islamist youngsters and the security
threats, overshadow the socio-economic tension at the
heart of  the 2010 demonstrations that led to the
regime’s overthrow. These demonstrations had their his-
torical roots in the social movements that erupted in
the rural regions and were severely repressed by the
regime years before the Jasmine revolution.41 The con-
sistent portrayal of  the Tunisian transition as a struggle
over the identity of  the country is considered by some
analysts as a distraction from more urgent matters,
namely addressing economic development, unemploy-
ment and poverty.42

The “minimal national consensus” described by
Dekhli as “the alternations between ephemeral mo-
ments of  revolutionary reconciliation and moments of
divergence where everything seems out of  control” is
an accurate depiction of  the state of  the Tunisian tran-
sition as one continuously swinging between hope and
despair. The transition is in its deepest sense “a process
of  complete rewriting, more so in the streets than in
parliament” of  the Tunisian story.43

Media Regulatory Reform

The question of  media power and the relation be-
tween media, especially the media elite, and the power
sphere is not unique to Tunisia and the emerging media
systems in the Arab Spring countries. The phone hack-

37

41 Dakhli, Jadaliyya.
42 Brookings, 2012.
43 Dakhli, Jadaliyya.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 37



ing scandal in the British press reveals the intricate link
between media and politics in one of  the most ad-
vanced media systems.44 However, the excessive bias of
Arab journalists in support of  their political and ideo-
logical allies threatens to resurrect the old tools of  prop-
aganda which prevailed under the former autocratic
regimes. For instance, the degradation of  the Egyptian
media into a tool of  blunt praise of  the new regime is
impacting the media environment in neighbouring
countries that face similar challenges. This extreme po-
larized media environment is threatening to re-impose
the unilateral media narratives, thereby ending media
pluralism, one of  the major gains of  Arab national
media industries that resulted from the political change.

Tunisian journalists were one of  the main commu-
nities to benefit from the gains of  the Jasmin revolu-
tion. They shifted from an extremely closed media
system where their role was restricted to reports on the
ruling clan, to that of  active providers of  information
empowered by essential rights such as the right to ac-
cess to information.45

The media reform was largely successful in disman-
tling most of  the oppressive features of  the former
media system. A consultative body (the National Author-
ity for Reform of  Information and Communications, INRIC)
conducted a revision of  the regulatory system govern-
ing national media. Major achievements included a new
press code (Decree 115-2011) replacing the old restric-
tive 1975 Press Code that ensures basic media rights,
such as journalists’ access to information, the confiden-

38

44 Cammaerts, June 2014.
45 El Issawi b, 2012.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 38



tiality of  sources, as well as freedom of  publication
without prior license for print outlets and transparency
with respect to outlets’ funding, ownership, editorial
management, and anti-monopoly stipulations.46 The de-
cree 41–2011 provided journalists with an unprece-
dented access to governmental documents, which was
previously taboo under the Ben Ali regime. The decree
116–2011 established an independent regulatory audio-
visual body – the High Independent Authority for Audiovisual
Communication or HAICA – tasked with regulating the
industry with no interference from the government es-
pecially for state owned media broadcasters. However,
the reluctance of  the government to ratify these decrees
and especially to approve the establishment of  the
HAICA limited the efficiency of  this regulatory reform
as well as the ambiguity of  some of  new legal texts.47

The new regulatory body is yet to prove its ability to
exercise its functions against interferences that aim to
undermine its independence.48

Another major handicap is the legal uncertainty re-
sulting from the judiciary system which uses double
standards in dealing with legal cases against journalists
by applying both the new press code and the old repres-
sive penal code. In addition, the frequent application of
prison sentences for journalists and various intimida-
tions for allegedly offending Islamic morals or acts of
indecency is transforming the judiciary into the main
tool to quell press freedom.49

39

46 El Issawi b, 2012.
47 Freedom House, 2012.
48 Article 19, 2014.
49 Freedom House, 2013.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 39



The adoption of  the new constitution for the coun-
try (January 2014) represents a major step in protecting
media independence and rights although this was only
possible after concerted campaigns by Tunisian activi-
ties to guarantee its protection. These campaigns man-
aged to quell attempts to include provisions that would
have effectively reduced the powers of  HAICA by giv-
ing it an advisory role rather than a regulatory one and
by requiring its membership to be elected by the parlia-
ment, potentially leading to the politicization or mar-
ginalization of  its mandate.50

Tunisia media as a stage for political battles

If  opening up the regulatory media system is crucial
for opening the door to independent media practices,
it is not on its own sufficient to achieve any progress.
Building new patterns of  professional and responsible
journalism inside newsrooms is equally if  not more im-
portant. A new culture of  media production is the main
safeguard against the return of  old tools of  censorship,
self-censorship and media manipulation. If  Tunisian
journalists felt empowered as a result of  the opening
of  the political and media spheres, this empowerment
was mostly translated into a chaotic expression of
views, unfounded accusations and libel. It was not sur-
prising to see a call for killing a minister aired on a talk
show on one of  national tvs post uprising. This chaotic
media environment was a result of  the lack of  news-
rooms traditions of  professional journalism but also the

40

50 Freedom House, 2014.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 40



sudden dismantling of  main bodies that used to oversee
national media, mainly the Ministry of  Information,
without the provision of  professional alternatives for
dealing with needs and challenges of  the media sector
in such a crucial phase of  the history of  the country. 

With the opening of  the private broadcast sector for
political reporting, national tv stations quickly became
the main spearhead of  the political polarization with
businessmen investing heavily in the war between “left-
ist tv channels” and “Islamist tv channels”. As an ex-
ample, Nessma tv, owned by the influential businessman
Nabil Karoui, and which was a broadcaster before the
uprising, is considered to be one the main media plat-
forms for the secular opposition. The channel was con-
victed for “disrupting public order and violating
morals” for airing the Iranian film Persepolis considered
by conservative Tunisians to be blasphemous. Al-Hiwar
channel, close to Nidaa Tunes opposition political party,
is strongly critical to the government accused by En-
nahda supporters of  calling for a coup. In the opposite
camp, pro-government tv channels such as Al-Mutawas-
set and Zitouna, are heavily engaged in defending the
government policies and discrediting its opponents.51

It is evident that Tunisian media, previously ex-
tremely monotone, developed into a pluralistic sector-
ing the post uprising phase, thus ending the era of  the
unilateral official storytelling. However, the excessive
polarization is seriously threatening this recent plural-
ism, a common challenge facing all post uprising Arab
media systems.52 Furthermore, this extreme focus on

41

51 Ayoub, 2013.
52 El Issawi, 2013.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 41



politics is fuelling audience scepticism towards Tunisian
media which is accused of  neglecting the essence of  the
uprising, that is the calls for social justice, by limiting its
coverage of  the daily concerns of  citizens for the ben-
efit of  the political and ideological divide.53

I will focus now on some of  the main aspects of  this
media polarization and its impact on the success of  the
media reform in the long term:

• the process of  freeing the Tunisian public media
sector from the control of  the government was to
a large extent successful. The attempt of  the gov-
ernment to appoint editors-in-chief  and managing
directors of  public broadcasters was decried as a
return to the governmental dictate over public
media.54 The operation of  choosing the heads of
public media by competition before independent
panels was highly praised as recognition of  the im-
portance of  a professional public service independ-
ent from the government. However, the
independence demonstrated until now in the public
media coverage of  governmental policies as op-
posed to the submissive style prevailing under Ben
Ali regime is perceived by the supporters of  the
government as an expression of  the loyalty of  the
public media to the former regime and not of  in-
dependent media practices.55 It is very crucial to
support the newfound independence of  the public
sector and to ensure that it is the expression of  a
cultural change inside these newsrooms and not

42

53 Abrougui, 2013.
54 Article 19, 2012.
55 Tunisialive, 2013.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 42



that of  a political alignment. Changing the old
habits of  public media requires much more than
changing the leadership. It also requires a long term
process of  professional training to empower and
educate journalists. Furthermore, the new regula-
tory body tasked with overseeing public broadcast-
ers has yet to prove its professionalism and
transparency and its ability to act independently
from pressures or any other form of  political align-
ment.

• The poor professional skills of  Tunisian journalists
who have had to work for decades under the dictate
of  the regime is another major handicap that has
increased media polarization. The weak editorial in-
dependence inside newsrooms, the link between
the media ownership and the political sphere, the
chaotic situation that followed the dismantling on
the old media regime with the outbreak of  dozens
of  new projects and pirate tv channels, most of
them presenting an unprofessional media environ-
ment, all contributed to the exacerbation of  media
polarization and made it a serious threat to plural-
istic storytelling. Furthermore, there is no consen-
sus on the definition of  professional journalism for
Tunisian journalists, a large part of  them advocate
against neutral media narratives under the guise of
having to take a political stance during the transition
process.56

• Media polarization is fuelled by the repressive role
played by the judiciary which has become the main
tool of  intimidation for journalists through its use

43

56 Abrougui, 2014.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 43



of  the old penal code to punish them. This situation
is leading to further divides inside the media com-
munity and is threatening to resuscitate the old habits
of  self-censorship among journalists due to the fear
of  being prosecuted. The threat of  being prosecuted
and ultimately jailed for defaming public officials, or
under other alibis such as insulting morals or Islam
makes investigative journalism a difficult task. These
restrictions are not only leading to a blackout on in-
formation but are also fuelling the political and
media divide as the judiciary decisions are largely per-
ceived as politically motivated acts.57

• Tunisian journalists have not been able to unite
around professional concerns and shared interests
that make them a distinct community from that of
their political and ideological allies. The plans by
the National Union for Journalists to create a new
self-regulatory body for the press would be an im-
portant step towards ensuring freedom of  expres-
sion is protected by journalists themselves and
dilemmas related to the exercise of  the profession
are dealt with at the professional level and within
the professions specialized bodies free from the in-
fluence of  politics.58

Conclusions

Tunisian journalists are major winners from the po-
litical openness that resulted from the fall of  the former

44

57 Human Rights Watch, 2013.
58 Article 19, 2013.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 44



autocratic regime. As one of  Tunisian journalists I in-
terviewed in my field research rightly commented, the
post uprising is witnessing the spring of  journalism and
the winter of  politics. That was in the first months that
followed the fall of  the regime. The reality today is dif-
ferent. It could be accurate to say that the media polar-
ization and bias for the service of  political camps could
transform this spring into a severe winter. 

The empowerment of  journalists as a result of  the
revolution’s gains should be used to construct a new
culture within newsrooms that breaks with the tradi-
tions of  the past, a process which should be considered
a major priority for a sector that was undermined for
decades. However, this doesn’t seem a major preoccu-
pation for journalists who advocate for the duty to take
sides in the heightened post-uprising political environ-
ment. This could be understood by the limitation of
journalists’ role to that of  the reporters of  the clan for
decades. An enthusiasm brilliantly expressed by a young
journalist I met in the aftermath of  the uprising and
who described his new role of  a political reporter as a
“dream”, that of  being finally able to work “like (the
French) Le Monde’ journalists”. For this young journalist
who experienced for the first time political reporting,
this was a development of  unimaginable significance.

The development of  advocacy journalism in the af-
termath of  the uprisings in the Arab Spring countries
is a natural consequence of  the shift in the role of  jour-
nalists from a mouthpiece of  the regime to having ac-
tive say on the content of  media messages. It is also
explained by the impact of  social media narratives in
influencing traditional journalists, in their attempt to

45

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 45



copy the style of  bloggers who were celebrated for their
leading role in telling the story of  the uprisings while
traditional institutional national media denied their out-
break. 

However, this advocate journalistic role which be-
came one of  the main features of  the post -uprising
media systems has shifted from lobbying for the de-
fence of  rights and freedoms to embellishing the face
of  political and ideological allies, even if  serving polit-
ical allies requires the dissemination of  rumours and
media manipulation. The recent fall of  Egyptian media
into the old habits of  propaganda for the regime and
the exclusion of  dissenting voices best expresses the
dangers of  this blurred identity of  a journalist advocate.
For Tunisian journalists and their colleagues in the Arab
Spring countries, as well as that of  the unions and pro-
fessional bodies representing them it is time to make
the debate about journalistic professionalism a priority.

Bibliography

ABROUGUI, A., “Tunisian media in flux since devolution”, Al-Jazeera,
19 April 2014. http://m.aljazeera.com/story/2014224125838691954

AL-JAZEERA, “Tunisia signs new constitution into law”, 27 January
2014. http://www.aljazeera.com/news/africa/2014/01/tunisia-as-
sembly-approves-new-constitution-201412622480531861.html

ARTICLE 19, “Tunisia: Independence of  HAICA should be protect-
ed”, 2 May 2014; http://www.article19.org/resources.php/re-
source/37532/en/tunisia:-independence-of-haica-should-be-protect-
ed#sthash.C0JAXvmc.dpuf#

- “Tunisia: Media Independence Crucial To Democratic Transition”,
11 January 2012; http://www.article19.org/resources.php/re-
source/2923/en/tunisia:-media-independence-crucial-to-democrat-
ic-transition 

46

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 46



- “Tunisia: Press council to be established following”, 17 April 2013.
http://www.article19.org/resources.php/resource/3703/en/tunisia:
-p re s s - counc i l - to -be -e s t ab l i shed - fo l low ing -a r t i c l e -19 -
meeting#sthash.wNUxkLF5

AYOUB, “Tunisian media outlets: stage of  fierce political  battles”,
Tunisian Politics and Society, 21 August 2013. http://aliyoub.word-
press.com/2013/08/21/tunisian-media-outlets-stage-of-fierce-polit-
ical-battles/

BROOKINGS, “The beginnings of  transition: Politics and polarization
in Egypt and Tunisia”, 19 April 2012. http://www.brookings.edu/
research/reports/2012/04/19-democratic-transitions

CAMMEARTS, B., “Excessive media power in the UK necessitates a
more efficient and potent regulator system”, British Politics and Policy
LSE, 26 June 2014. http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/media-
power-and-regulation

DAKHLI, L., “A Betrayed Revolution?: On the Tunisian Uprising and
the Democratic Transition”, Jadaliyya, 5 March 2013.
http://www.jadaliyya.com/pages/index/10463/a-betrayed-revolu-
tion_on-the-tunisian-uprising-and

EL ISSAWI, F., “The nascent professional standards of  traditional me-
dia in post-Arab Spring countries”, Al-Majalla, 11 July 2013;
http://www.majalla.com/eng/2013/07/article55243280

- “Tunisian Media Under Transition”, Carnegie International, July 2012;
http://www.scribd.com/doc/101236492/Fatima-el-Issawi-
%E2%80%94-Tunisian-Media-in-Transition

- “The Tunisian Transition: What Would Be the Face of  the Second
Republic?”, Strategic Update report, LSE IDEAS Centre for the Study
of  International Affairs, Diplomacy and Grand Strategy, May 2012.
http://www2.lse.ac.uk/IDEAS/publications/reports/SR011.aspx

FAKIR, I. “Tunisians Should Avoid the Politics of  Polarization”,
Carnegie, 25 May 2014. http://carnegieendowment.org/2014
/05/25/tunisians-should-avoid-politics-of-polarisation/hbva

FREEDOM HOUSE, “Freedom”, 30 January 2014; http://www.free-
domhouse.org/blog/tunisia-new-constitution-eleventh-hour-victo-
ry-press-freedom#.U8POXl9wYtg 

- “Tunisia, Freedom of  the press”, 2013. http://www.freedomhouse.org
/report/freedom-world/2013/ tunisia#.U8PMQl9wYtg, 

GALL, C., “Second Opposition Leader Assassinated in Tunisia”, The
New York Times, 25 July 2013. http://www.nytimes.com/2013/07/26
/world/middleeast/second-opposition-leader-killed-in-tunisia.html?page-
wanted=all&_r=0

47

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 47



HUMAN RIGHTS WATCH, “Tunisian journalists prosecuted for crit-
icising officials”, 13 September, 2013. http://www.ifex.org/tunisia/
2013/09/13/spate_of_prosecutions/

SYNDER, M., “Tunisia’s New Constitution: An Eleventh-Hour Vic-
tory for Press”, 30 January, 2014. http://www.freedomhouse.org
/blog/tunisia-new-constitution-eleventh-hour-victory-press-free-
dom#.U8POXl9wYtg 

TUNISIALIVE, “Tunisian Media Since 2011: A Work in Progress”,
22 April 2013.

http://www.tunisia-live.net/2013/04/22/tunisian-media-since-2011-a-
work-in-progress/

ZBISS, H., “Quranic Kindergartens in Tunisia: Breeding a Wahhabi
Elite”, 20 December 2013. http://arij.net/en/quranic-kinder-
gartens-tunisia-breeding-wahhabi-elite

ZELIN, A., “Tunisia’s post revolution blues”, Foreign Affairs, 6 March
2013. http://www.foreignaffairs.com/features/letters-from/tunisias-
post-revolution-blues

48

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 48



49

Post-revolution Tunisian media:
polarisation of  the media

and women’s image 
Maryam Ben Salem and Atidel Majbri

“L’histoire du journalisme pourrait bien être, pour une
grande part, l’histoire d’une impossible autonomie, ou si
l’on veut s’exprimer de façon moins pessimiste, l’histoire
sans fin d’une autonomie toujours à reconquérir parce
que toujours menacée.”

Patrick Champagne. La double dépendance

Introduction 

Since the January 14th, 2011 revolution in Tunisia, the
political scene has undergone a number of  major trans-
formations, including the legalisation of  clandestine po-
litical parties, the formation of  new ones and the
organisation of  the first free elections in October 2011.
For these elections, political dispersal was at its peak,
with 1781 lists of  candidates for the Constituent Na-
tional Assembly (A.N.C.) divided into 33 electoral con-
stituencies.59 The Tunisian Islamic party, Ennahda,
legalised in March 2011, and the winner of  these elec-

59 Instance Supérieure Indépendante Pour Les Elections, Report for the
elections develop, Tunis, February 2012, p. 108-109. http:/
/aceproject.org/ero-en/regions/africa/TN/tunisie-rapport-relatif-au-de-
roulement-des 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 49



tions with 41,47 % of  the votes, formed a parliamentary
coalition with two other secularist parties, the Demo-
cratic Forum for Labour and Liberties (Ettakatol) and
the Congress for the Republic, thereby achieving a ma-
jority of  seats in the A.N.C. The day after the elections,
an Islamist/secularist polarisation very quickly resulted
in the creation of  the two largest formations, the Is-
lamic party Ennahda, and the secular party Nidaa
Tounes, founded by Béji Caid Essebsi on July 7th, 2012. 

Within this context, it is totally legitimate to wonder
whether this Islamist/secularist polarisation emerged
through the Tunisian media, another sector that expe-
rienced a striking mutation after January 14th and one
that has not ceased to evolve ever since. Following the
lock-down period experienced under the rule of  de-
posed President Ben Ali, the media experienced an un-
precedented explosion, when the publication of  dozens
of  newspapers was authorised and a certain number of
radio and television channels received permission to
broadcast from the National Authority for Reform of  Infor-
mation and Communications INRIC.60

In an article about the media, Pierre Bourdieu ob-
served that “although those who became involved in
the journalistic and political sectors are in permanent
competition and struggle, englobed in the political sec-
tor within which the media exercises very powerful in-
fluence, these two sectors have in common the fact that
they are very directly and strictly held accountable by
the approval of  the market and the voters”.61 Based on

50

60 Instance nationale pour la réforme de l’information et de la commu-
nication.

61 Bourdieu Pierre, “L’emprise du journalisme”, Actes de la recherche en
sciences sociales, Vol. 101-102, March 1994, p. 7. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 50



this triptych, we propose to analyse in this paper the
Tunisian media’s transformations within the context of
a totally political event (starting on January 14th, 2011),
while also questioning the influence exerted on the
media by political and economic sectors. This paper will
also ultimately address the issue of  the media’s auton-
omy and hence its effects on women and their position
in the media, as well as professionals in this field and
players in the public debate. There are many studies that
have addressed the issue of  the status and image of
women in the media, but very few have linked the ob-
served gender gap, about which most researchers agree,
to other characteristics and evolutions in the field of
journalism.62

Rather than reasons of  polarisation, it is better to
focus attention here on the competitive struggle that
emerges in the media, between political, economic,
journalistic and religious sectors in this particular con-
text of  democratic transition. We will later attempt to
understand in what manner and to what extent these
struggles, aimed at imposing a particular point of  view
on the world through the media, have an impact on the
status of  women in that sector, on the one hand, as well
as the image of  women the media provides, on the
other. As far as this last point is concerned, we are re-
lying on two monitoring programmes of  the Tunisian
media carried out by the Centre de la Femme Arabe pour la
Formation et la Recherche’s (Cawtar) media centre during
the years 2012 and 2013, concerning the image of

51

62 Béatrice Damian-Gaillard, Cégolène Frisque and Eugénie Saitta, “Le
journalisme au prisme du genre: une problématique féconde”, Questions de
communication, 15 | 2009. http://questionsdecommunication.revues.org
/544 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 51



women in the media, among them those portrayed by
a media-linked religious element in religious pro-
grammes and/or channels having a religious agenda.

Presentation of  the Tunisian media:
is an Islamist versus secularist polarisation pertinent?

THE TUNISIAN MEDIA BEFORE JANUARY 14TH, 2011

In terms of  media privatisation, Tunisia before the
January 14th, 2011 pre-revolution is of  particular interest.
Tunisia is a country that has always been fully committed
to international initiatives on this subject, and the new
National Authority for Reform of  Information and
Communication was adopted at the end of  the 1996 Tunis
conference. 

It is also the country that hosted the second phase
of  the World Summit on the Information Society (WSIS).
When asked by the French newspaper Liberation’s spe-
cial correspondent in Geneva “What is the point of  the
WSIS”, the executive director replied, “It is to Tunisia
that we owe the idea of  holding a world summit de-
voted to issues that will involve us in the 21st century
with the development of  new technologies”.63

One must also remember that Tunisia was the first
Arab country to be connected to the internet in 1990.
Once again, one discovers that Tunisia was among the

52

63 Abdelkrim Hizaoui, “Insertion des TIC dans le monde Arabe, adap-
tation et résistances”, in Technologies de l’information et de la communication, dis-
cours, représentations et pratiques, ouvrage collectif, IPSI (Tunis) - COMU
(Louvain Catholic University), Tunis, 2006, pp. 71-83. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 52



first Arab countries to open its skies to broadcasting for
other channels, authorising Rai to broadcast in the cap-
ital and its surrounding areas in 1960, and French tele-
vision’s 2nd Channel in the 1990s. In 1992, the pay
channel Canal Horizon also appeared on the Tunisian
media stage. A scope statement registers the channel as
a pay television channel. ART and Orbit were to follow
with scope statements stating for the first time the ex-
ploitation of  a television cable distribution network and
the commercialisation of  pay satellite television services
in the second case. 

In a speech made on November 7th, 2003, deposed
President Ben Ali announced the opening of  the au-
dio-visual sector to private entrepreneurs. This marked
the birth of  Mosaïque FM (2003), Jawhara FM (2005),
and tv channels Hannibal tv (2005) and Nessma tv (2007).
There was talk of  special (or rather confidential) con-
ventions between the Ministry for Telecommunications
and network owners. No scope statement has ever been
made public.

The debate on the budget held in the Chamber of
Deputies and in the Chamber of  Advisors in December
2006 only mentioned the audience ratings concerning
the privately-owned channel, Hannibal. The Minister for
Communications and Relations with the Lower House
and the Upper House at the time, Rafaa Dkhil, was part
of  a strategic programme aimed at promoting a media
sector that included no regulations on privatisation or
any legislation regulating private channels. This juridical
void had to be filled by legislation. This juridical
straightjacket was used to implement constraints placed
on freedom of  expression at the time. The apparent

53

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 53



opening complied with rules contained in United Na-
tions international conventions and statements, and
pressure applied by bilateral agreements. 

The post-revolution upsurge of  the media

One of  the most striking elements of  transformation
that followed the January 14th 2011 uprising, was the re-
covery of  the Tunisian media, which for a long time had
been doomed to being discredited, due to control exer-
cised over this sector by the regime of  the previous head
of  state. Self-control as well as direct censorship resulted
in rather flat and not very credible media productions.
At a quantitative level, the media was also characterised
by degrees of  scarcity. Before the revolution there were
only four television networks, of  which two were owned
by the state, Tunisie 7 and Tunis 21, and two were private,
Hannibal tv (2005) and Nessma tv (2007). As far as radio
stations were concerned, there were four national radio
stations, five regional ones and five privately owned. To
these official radio stations one must add clandestine
ones such as Kalima. Print journalism included 265 spe-
cialised and non-specialised newspapers and magazines
published in Arabic and in French.64

Political liberalisation led to openness also in the media
sector, characterised by greater freedom of  expression,
at times even described as a “media deviation” especially
in the early stages of  the transition period,65 and by an

54

64 Zeineb Touati, “La révolution tunisienne: interactions entre militan-
tisme de terrain et mobilisation des réseaux sociaux”, L’Année du Maghreb,
VIII | 2012. http://anneemaghreb.revues.org/1426; DOI: 10.4000/an-
neemaghreb.1426

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 54



explosion of  media supply. This took place later, within
a context that was not at all blameless, as proved by the
last decision made by Tunisian Prime Minister Mehdi Jo-
maa. Immediately after the July 19th terrorist attack in
which 15 Tunisian soldiers died, he gave the order to im-
mediately lock down all clandestine and unauthorised
media outlets and television stations from which jihad
was preached and that hosted those making accusations
of  apostasy. These measures and others were decided
within the framework of  a crisis unit created within the
premiership to ensure security and order, all without the
media, always the main players in bringing about change,
being implicated, including the HAICA.

During this phase, the main characteristics in the
media sector were the following: 

the appearance of  new national television chan-
nels and the disappearance of  “red lines” established by
the old regime, resulting in moving the debate on the
state from abroad to inside the country, thereby returning
significant status to the Tunisian media, for so long ab-
horred. The laws of  proximity rest on the postulate that,
“the consumers of  media products will be all the more
interested in information that is close to them in time
(live news), in space (one is more sensitive to events
taking place nearby), in their ideas, social-professional
status, daily lives, or that affect their personal or
emotional lives”.66 Hence, Arabic and/or Arab language
satellite channels such as Al-Jazeera and Al-Arabiyya,

55

65 Instance Nationale pour la Réforme de l’Information & de la Com-
munication (INRIC), Rapport Général, Résumé, April 2012, p. 3. 

66 Cf.: http://clemidijon.info/la-loi-de-proximite-preside-aux-choix-de-
l-info/

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 55



France 24, Russia Today, which were the most watched by
Tunisian viewers, since there was no other way of  being
informed on what was going on in the country, were
abandoned and replaced by Tunisian channels now pre-
senting televised debates and providing news addressing
in detail current Tunisian affairs, even very local ones.
Public debates invite sensationalism and demands. 

It is, therefore, well worth mentioning that there is
still foreign intervention in this sector. Certain elements
lead one to believe that networks such as Al-Arabiyya
and Al-Jazeera infiltrate national channels, more specif-
ically by appointing a non-Tunisian CEO to head the
national private channel Hannibal tv.

The emergence of  local media: local media mainly
consists of  local radio stations, divided into two cate-
gories. The first concerns media linked to national
radio, and known as regional radio stations of  which
there are six. The second category consists of  private
radio stations and private community-based radio sta-
tions that appeared after January 14th, 2011. These last
radio stations mentioned are far more significantly in-
volved in community development and in defending the
right to local news as well as being profit-making. Radio
Sawt el Manajem is an example of  this.67

In spite of  the broadcasting problems experienced
by Sabra FM, its team’s commitment made their mission

56

67 Gafsa, South Tunisia: launched in March 2012, a community
radio with a cultural vocation, this project was supported by UNESCO
and World Association of  Community Radio Broadcasters AMARC. The
origins of  this project date back to 2008 and events in the Gafsa mining
basin. This station addressed unemployment, local development and
poverty.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 56



possible over the period it took them to familiarise local
listeners about local development projects and/or en-
gage local authorities in a real debate. 

Other purely profit-making channels were also
created, aimed at providing generalist reporting and/or
entertainment (CAP FM, IFM). Local media increased,
occupying an important part of  the Tunisian media
sector. 

The creation of  regulations and the addition of
freedom of  expression and information to the
Tunisian constitution: Article 31 of  the new constitu-
tion drafted by the National Constituent Assembly –
ANC - stipulates that “The right to freedom of  opinion,
thinking, expression, and media shall be guaranteed. Such
freedoms shall not be subject to prior censorship.” 

Article 32: “The right of  access to information shall
be guaranteed. The state works to guarantee the right
to access to communications networks”. 

The addition of  HAICA, The Supreme Independent Au-
thority for audio-visual Communication to the constitution,
as well as the right to information and freedom of  ex-
pression, boosted the consecration of  freedom of  ex-
pression and its regulation that was the main real benefit
in this transition. 

The struggle undertaken by media operators:
one of  the most important characteristics in the post-
revolution Tunisian media sector remains the struggle
undertaken by media operators themselves. The most
edifying example was that of  a woman at the head of
the National Union of  Tunisian Journalists, Néjiba

57

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 57



Hamrouni. Her mandate involved a battle fought on all
fronts: juridical, deontological, political, regulatory, as
well as involving norms and the social and economic
fragility of  many journalists. The general strike, not to
mention forms of  protest, or the hunger strike by jour-
nalists working for the newspaper Essabeh, achieved a
number of  results in support of  this sector. The mo-
bilisation undertaken by journalists and their ability in
mobilising local and international communities led var-
ious governments to realise how combative journalists
can be during transitions periods, especially when fight-
ing for higher levels of  freedom of  expression. 

Is the post-revolution media sector 
moving towards polarisation?

The issue of  a polarisation of  the Tunisian media on
the basis of  the Islamist/secularist dichotomy is quite
tempting, bearing in mind that it is one of  the most ev-
ident fissures on the Tunisian political stage.68 All the
same, one cannot, as things stand and in the current sit-
uation of  ongoing transformation, say the same as far
as the media sector is concerned. Considering the po-
litical, economic and religious interference and compe-
tition between them to exercise dominance of  the
media sector, at best one can speak of  tendencies that
form while remaining variable. 

On this subject, a careful analysis of  the directors
and owners of  Tunisian media allows one to establish

58

68 Cf.: http://www.crisisgroup.org/fr/regions/moyen-orient-afrique-
du-nord/afrique-du-nord/Tunisia/b037-l-exception-tunisienne-succes-et-
limites-du-consensus.aspx

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 58



the following classification of  the five areas of  influence
exercising pressure on or having an effect on the media. 

The economic sector: the issue here concerns media
owned by businessmen, as is the case for most pub-
lished, audio-visual and electronic media outlets created
after January 14th 2011. Some were simply diversifying
their investments, or using their privately-owned media
to strengthen their financial position in a constantly
changing market, experiencing an economic crisis, re-
sulting in fears of  a monopoly. 

The political sector: since the revolution, interference
between politics and the media has become increasingly
important, since relations of  symbolic domination have
changed form and intensity. Effectively, we moved from
direct domination resulting in censorship and the total
submission, to political power of  a media that had be-
come a propaganda tool, to a far more subtle and in-
sidious form of  domination. There have been many
politicians, or people close to the world of  politics, who,
after the revolution, invested in the media, such as for
example Tahar Belhassine, promoter of  the Al-Hiwar
network, or Slim Riahi, a businessman and founder of
a political party who bought Ettounsia tv. 

Some opted to do the opposite, as in the case of  Arbi
Nassra, CEO of  the privately-owned channel Hannibal
tv, nicknamed “the creator of  the network”. Arbi Nassra
sold the channel to a group of  businessmen, one of
whom was not Tunisian. He thereby abandoned the
world of  media after having, for a number of  years, built
up the audience ratings of  a channel described as that
“of  the people” to incorporate the political scenario. 

The political-religious sector: at this level there is a

59

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 59



distinction between purely religious media69 and media
in which religion plays a political role, which have rap-
idly proliferated throughout the media world. Although
statistics are revealing, the management of  such media
remains obscure especially in terms of  financial aspects. 

On August 13th, 2012, the online newspaper Buisness-
News reported that, “Since Monday August 13th, the
Tunisian media world has seen the appearance of  a new
television channel, Al-Insen tv. This is an Islamic chan-
nel, broadcasting on Nilesat using the 10815 H – 27500
frequency. The identity of  its sponsors remains un-
known for the moment as does that of  its financers,
while it is instead known that advertising is guaranteed
by the Islamic radio station Zitouna FM”.70

The professional sector: one cannot neglect the at-
tempts made by a number of  professional players to in-
vest in the media. Those who tried saw their attempts
destined to fail, as happened to TWT, owned by Issam
Elkhriji, as well as Latifa Hosni’s Radio Samra, Sihem
Ben Sedrine’s Radio Kalima, and Nabil Jridet’s newspaper
Al-Oula. Reasons for such failure differ from one case

60

69 There is a difference here between the event-driven role played by all
media, including media with religious characteristics able to address reli-
gion as a current event and not a religious issue, and a role that is strictly
one of  religious education/orchestration. Also called “spiritual media”
these are media promoting a certain ensemble of  beliefs and dogmas
defining the relationship between human beings and the divine. This
media orientation appeared during the seventies in a context in which
there was a great overlapping between religious and political matters, more
specifically, two symbolic events that marked history: the rise of  neo-
Evangelism in American politics (the election of  an Evangelist president,
Jimmy Carter. The emergence of  political Islam - the 1979 Iranian Islamic
revolution).

70 Cf.: http://www.businessnews.com.tn/Al-Insen-TV,-une-nouvelle-
cha%C3%AEne-islamique-tunisienne-(vid%C3%A9o),534,32845,3 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 60



to another. On March 20th, 2012, a journalist by training,
Issam Kheriji officially launched the television channel
Tunisia World Television (TWT) of  which he is the presi-
dent and director general. On February 3rd, 2013 broad-
casting was suspended due to financial problems. Banks
refused to grant credit and advertisers refused to invest
in the project due to the economic crisis. 

Another example of  the problems faced by media
professionals was that of  the weekly magazine Al-Oula
Attounisia, launched by Nabil Jridet in May 2011. There
were two major obstacles. The first was political and
concerned the upholding of  the old regime’s repressive
customs, such as the notification delivered by a notary’s
clerk to the paper’s editor-in-chief  on January 10th 2012
from Tunisian Television’s new CEO Adnène Khedher,
demanding he withdraw a report to be broadcast on
Wednesday, January 11th, 2012 about “possible financial
advantages lost by tv’s current boss.” 

The second obstacle was economic, that is to say the
advertising market that endangered the survival of
newspapers that were not financed by businessmen. In
spite of  the dissolution in January 2011 of  the Agence
Tunisienne de Communication Extérieure ATCE71, a state
agency in charge of  managing state and political media
advertising’s budget under Ben Ali and a real means of
propaganda, the problem of  an impartial management
of  advertising while respecting the media’s autonomy,
has not yet been regulated. The absence of  any form
of  regulation or management, has, on the contrary, ex-
acerbated competition between different media outlets. 

61

71 Formal dissolution only occurred on December 18th 2012, in the
meantime ATCE has been placed under court administration.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 61



Other media launched by professionals in this sector
encountered managerial problems.72 Some, having ob-
tained approval from INRIC, have not yet launched their
radio or television projects. Of  all the television channels
“authorised” by the INRIC73 (5 television stations), only
one has emigrated from the Web to satellite, while
another closed after only broadcasting for a few months
(TWT). One is still waiting for the others to make their
debut. The problems surrounding launching and perma-
nence seem less important as far as radio stations are
concerned, since of  the 12 radio stations authorised by
INRIC, only one, Kalima, stopped broadcasting after a
great fight to obtain the right to FM airwaves. 

The financial problems encountered by media pro-
fessionals in launching and maintaining their media out-
lets resulted in them falling back on the electronic
media, such as web tv and newspapers (Choklata tv di
Chokri Belhassine74, or the Tunisian Telegraph published
by Jamel Arfaoui75).

Showcase owners or dummy corporations: this is
indeed a subject requiring greater investigation. There

62

72 As in the case of  Telvsa tv.
73 The Instance Nationale pour la Réforme de l’Information et de la Communica-

tion (INRIC)  , General Report, September 2012, p. 283.
http://www.inric.tn/fr/index.php?option=com_content&view=article&i
d = 1 7 0 : i n r i c - p r e s e n t a t i o n - d u - r a p p o r t - & c a t i d = 4 3 : i n r i c -
conferences&Itemid=163

74 https://www.facebook.com/ChoclataTv?ref=ts&fref=ts# which de-
scribes itself  as a tele Choclata tv for peace, freedom, tourism and art.

75 Tunisie Telegraph is a free newspaper founded by a team of  journalists
specialised in the Maghreb. Even if  the site is based in Europe, and its
objective is to build another bridge between the southern and northern
shores of  the Mediterranean, its geographical area of  interest is the Grand
Maghreb in general and in particular Tunisia. http://tunisie-telegraph.com

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 62



is talk nowadays of  certain Tunisian and Arab religious
or political personalities hiding behind investments
granted to certain media personalities by people from
the world of  business. Not to mention television chan-
nels, the “about us” sections on the websites presenting
a network’s editorial line, or its fields of  interest, or even
certain posts concerning a media network’s organisa-
tional chart, all without ever revealing the names of  in-
vestors. 

Media owned by politicians represent a small per-
centage of  Tunisian media, while those launched by
journalists are an even smaller minority and seem to
find it extremely hard to survive due to a lack of  re-
sources. 

It therefore seems clear that economics dominates
the organisation of  the Tunisian media sector. Resort-
ing to audience ratings and opinion polls is another el-
ement confirming the ascendency of  economics over
journalism. The market of  readers/consumers of
media products seems to increasingly demand journal-
istic orientations.76

One now sees an overwhelming cohabitation of  re-
ligion, politics, capital and entertainment and this is in-
creasingly confirmed by the change, be it announced or
not, in certain media’s editorial policies, especially tele-
vision channels and radio stations. 

The question one therefore poses, is to what extent
and in what way is journalistic/media production sub-
jected to the risks of  this polarisation and, above all,
what is the position of  women in the sector? 

63

76 The proliferation of  opinion poll audience rating companies moved
as fast as those of  the media.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 63



Women in the Tunisian media

In this paper we plan to understand also the effects
brought about by the recent changes in the field of
journalism analysed above, focusing on women, on the
one hand as media professionals and, on the other, as
the subjects of  the media. The status and image of
women in the media is an issue that has often been
studied, but without, however, taking into consideration
the manner in which the reorganisation of  the sector
has affected the choice of  subjects addressed by the
media and the perspective adopted. 

Here we essentially address three points. The first is
an analysis of  the status of  female journalists in the
media, through an inventory of  the number of  women
in decision-making positions. 

The second consists of  monitoring of  the media car-
ried out by CAWTAR’s media centre in 2012, addressing
the manner in which women’s rights are treated by the
Tunisian media. The third is monitoring based on the
analysis of  the image of  women in the religious sphere
as published by the Tunisian media, and carried out in
2013. One must bear in mind that since then the
Tunisian media has become a true reflection of  society
without the equality, status and rights of  women being
at the heart of  the public debate. Women are under-rep-
resented, in fact absent in the media as the main imple-
menters of  change achieved and to be achieved during
the transition period. Women are also not represented
in decision-making positions and in hosting this debate.
On this subject, one should perhaps remember that al-
most all editorial boards for news and debates, on the

64

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 64



radio and on television, were composed of  women
during the most critical period of  power transition. They
spontaneously found themselves providing a historical
mission and accomplished it successfully and in a pro-
fessional manner. This decision was not publicly paraded
since the times had not allowed the real players in media
production at the time to be revealed. 

Just like the spontaneous aspect of  equality that char-
acterised protests held between December 2010 and Jan-
uary 2011, specific aspects characterised the media;
women effectively held all decision-making positions in
television and presided over editorial meetings. Would
they also have preferred to be soldiers rather than take
centre stage? That is a question requiring in-depth
analysis. 

As the media world “became organised” around the
various sectors mentioned earlier and other elements,
women journalists left the decision-making positions for
a variety of  reasons. One could say that the Tunisian
“media system”77 itself  contains the mechanisms for the
removal of  women from the decision-making sphere.
The only ones to remain visible were field reporters. 

In order to preserve positions as field reporters, a job
that for a very long time was, on one hand, reserved to
men and, on the other, without real professional sta-
tus,78 female journalists, most of  them young, had
fought a real battle. 

Of  the many questions for which there are many
possible aspects that can be attacked, only one will be

65

77 The media system is an analysis of  different aspects of  the media
sector while also analysing its impact on these viewers, as well as the rea-
sons behind the production of  all media.

78 Most of  the time field reporting was associated to covering events.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 65



privileged, because female journalists tenaciously work
as field reporters, thereby rejecting easy options and
preferring not only to cover events in “hot” spots, but
also to report as real investigating journalists, confound-
ing all media outlets.

In reality, the media tend on this issue to present a
two-faced mirror, with, on the one hand female jour-
nalists do the most “dangerous” field reporting, and,
on the other, a media sector predominately having men
at the centre stage as the hosts of  debates, experts,
guests and sources of  information.

Since the beginning of  July 2011, five months after
Tunisia’s January 14th revolution, we interviewed 16 pro-
ducers and television debate hosts (11 men, who hosted
debates, and five female editors-in-chief). These inter-
views with players working for three Tunisian state-
owned and private television channels79 addressed the
issue of  the absence of  female personalities speaking
at post-revolution televised debates. 

An analysis of  the contents of  remarks made by
those interviewed, revealed that they were all pro-
foundly convinced that that male participants were
more numerous, more willing and more motivated to
discuss state affairs. On the other hand, those inter-
viewed observed that when females personalities were
invited to participate, the main reasons for not accept-
ing were their unavailability (due to family commit-
ments), the need to refer to a husband or other relatives
in order to take part in these debates in addition to their
fear of  not being certain of  providing an adequate con-
tribution to the debate. 

One must also observe that in addition to production

66

79 The only ones that existed during this period.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 66



requirements demanding instant answers to urgent
questions, other reasons were provided by these
women, among them concerns about being presentable,
“looking good”, the fact that they are not sensitive to
the role played by the media, that they are demanding
and selective (compared to other participants) and that
they lack self-confidence. 

Paradoxically, this analysis also revealed that the pro-
ducers and hosts of  televised debates believed that
women invited to media debates, although marginalised,
went straight to the point, initiated constructive, pointed
and rational discussions, prepared their contributions
well, answered questions immediately and were
outspoken. On the other hand, they also, most of  the
time, obliged others in the debate to respect certain rules
(respect for one another, the amount of  time allocated,
not changing the subject on the agend). According to
those interviewed, their contributions stood out from
those of  male debaters for their rigorously and precise
pragmatic arguments, avoiding all theoretical abstract ex-
trapolations. They, more often and more than men, were
inclined to introduce new themes and to set politics in
the framework of  a society-based project. 

It was William Shakespeare who said “The world is
a stage”. “On stage as in the theatre of  life, there exists
a game of  roles in which social players linked by com-
plex relationships of  alliances, conflict, negotiations and
competition are involved.”80 The media sector plays by
the same rules, hence the introduction in journalistic
productions of  the “stars” of  the theatre of  life. Nowa-
days, one sees, for example, televised debates addressing

67

80 Sihem Najar and Mohamed Kerrou, La décision sur scène, Tunis, CAW-
TAR, majd, 1st edition 2007.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 67



political, financial and even security issues, animated by
participants from other walks of  life, such as a female
participant from a game show or even universities
“making names for themselves” in the total absence of
any direction. This, once again, returns us to a sector
experiencing “anarchic” change, in which economic fac-
tors dominate and in which journalists of  both genders,
and especially women, are increasingly alienated. 

This post-revolutionary setting has merged every-
thing. One now sees television hosts wearing the veil, a
situation inconceivable before January 14th even in back-
ground of  an interview on the streets of  Tunis. Leaving
aside a human rights approach, in the aforementioned
media system, these veiled women are supposed to rep-
resent a certain category, bearing in mind the recrude-
scence of  religiosity. 

The image of  women in the post-revolution Tunisian media 
How the media treat women’s rights 

During the crucial period of  the transformation of
the political and media landscape, expectations of  the
media were very high, also as far as professionalism, ob-
jectivity and impartiality were concerned. There were
also expectations regarding the manner in which the
new political situation would be addressed and the role
played in applying equality laws81 contributing to the

68

81 Equality in electoral lists was promulgated by the Haute Instance pour
la Réalisation des Objectifs de la Révolution. This law regulating the electoral
process makes equality and the alternation of  men and women compul-
sory in all electoral lists. It stipulates that lists not respecting these princi-
ples will be annulled. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 68



spreading and consolidation of  a balanced image of
women, reflecting their role and capabilities. It was nec-
essary to avoid denigration campaigns and abuse aimed
at managers active in civil society, while denouncing all
practices degrading for women that affected their
image. While this period was characterised by women
accessing decision-making positions, especially in tele-
vision, this increase in numbers was not accompanied
by a change of  quality as far as media contents were
concerned, as emerged in a report monitoring the writ-
ten press, radio and television published in 2012 within
the framework of  the project entitled “The rights of
Arab women and the press.” The process included the
monitoring of  private media outlets Hannibal tv and
Nessma tv, and one state-owned channel, the Chaîne Na-
tionale 1, which has the highest audience ratings. 

The sample monitored also included three daily
newspapers (Essabah, the Maghreb, Al-Fajr) and a weekly
(Réalités) as well as two radio stations, Mosaïque FM and
Chems FM. The monitoring lasted ten months, for five
days a month, for a total observation period of  50 days. 

The analysis of  the manner in which women are por-
tray was qualitative and based on a format developed
by the CAWTAR media centre, addressed at analysing
the place held by women in the media both as the sub-
jects of  news and the producers of  news. This format
allowed us to address four main issues: 1. Who provides
the news? 2. Who does the news report on? 3. Which
women are the subjects of  news? 4. In what manner are
women referred to? 

The main elements observed in this analysis indicate
the persistence of  the marginal and minor role played

69

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 69



by women in the Tunisian media within the context of
the transition, while this same context would instead
have been favourable to the inclusion of  a gender ap-
proach as far as the media’s treatment of  issues linked
to this subject were concerned. The transition phase ef-
fectively led the media to focus attention on issues
judged to be priorities and from which women were al-
most systematically excluded, thereby contributing to
strengthening women’s invisibility and continuing in-
equality between men and women in media produc-
tions.

Initially, freedom of  expression and the independ-
ence of  the press emerged as a crucial issue, considering
the repeated attacks on media institutions and profes-
sionals. The channels Nationale 1 and Nessma tv and the
newspaper Le Maghreb, the object of  our monitoring,
were directly targeted by denigration campaigns organ-
ised by mainly Islamist political forces. Lotfi Zitoun, a
member of  the political party Ennahda and a political
advisor to the head of  the Hamadi Jebali government,
did not stop threatening to place the names of  journal-
ists who collaborated with the old regime on a black
list, or to embark on crusades against the “mauve”
press. 

The sit-in that lasted 50 days, outside the entrance to
the television station, aimed at a clean-up operation of
state-owned “iilam al ar” (The media of  shame), led by
the Islamist fringe, is another example of  pressure ex-
ercised by the political sector on the media, to the extent
to which it imposed a struggle to achieve autonomy as
being the number-one priority in the field of  journal-
ism. 

70

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 70



On the other hand, the media outlets analysed fo-
cused on political and economic issues, giving priority
to events linked to current affairs when reporting, with-
out attempting to address issues linked to human rights.
As far as the phase during which the drafting of  the
new constitution took place, it was not exploited to
pose as the subject of  debates, the juridical and legisla-
tive rights of  citizens in general or more specifically
those of  women. 

As far as the manner in which news was reported,
the media outlets monitored were characterised by a
lack of  gender approach in analysing information, and
by weakness in their basic addressing of  human rights
within the context of  events linked to public life. The
wave of  protests concerning social and economic is-
sues, the niqab affair (the full veil) at Manouba Univer-
sity, the work done by the committee drafting the
National Constituent Assembly’s new constitution, were
also events that took place during 2012 and could have
provided fertile material for raising the question of
women’s rights, had those responsible for the media and
had journalists themselves had media competence
based on such rights. 

Thus the position allocated to women as the subject
and source of  news remained a very marginal one. Ef-
fectively, the issue of  women’s rights did not emerge as
a priority subject during the period studied (2012). This
became clear in the media observed, which, further-
more, did not invite women to debate these issues, and
more specifically the inclusion of  women’s rights in the
constitution that was being drafted. In truth, the ab-
sence of  women as interlocutors or experts prepared

71

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 71



to discuss issues concerning public life is flagrant, and
reflects the ongoing idea that the public sphere is ex-
clusively reserved to men. Moreover, one could also ob-
serve the weakness of  databases for women, avoidance
of  contentious issues raised by society, in particular
those linked to women’s rights, as well as the absence
of  editorial guidelines for addressing women’s issues. 

The only positive element was the absence of  stereo-
type questions asked of  women, which were, however,
dominant in interviews with female personalities. 

Women and the religious issue 

A number of  studies have emphasised the increas-
ingly large space occupied by religious channels in the
Arab media. Their number effectively doubled between
2010 and 2011, which raises a number of  questions
concerning their links with realities in Arab societies
and their concerns, and whether they have been capable
of  contributing to opposing the extremist schools of
thought speaking in the name of  religion. None equally
questioned the presence of  women and their image as
portrayed by these media outlets. In what manner does
the religious media present the religious issue? What are
the effects used to disseminate such visions and repre-
sentations, especially those concerning women? 

In Tunisia, no one doubts that the Islamist move-
ment Ennahda’s rise to power has had a significant im-
pact on the media, characterised by the emergence of  a
number of  newspapers and audio-visual outlets with
religious orientations, attempting to provide different
and varied visions and perceptions of  questions con-

72

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 72



cerning religion and social life. Furthermore, in 2012,
the Ministry for Religious Affairs in Tunisia organised
a round table entitled “Towards a vision of  reforming
the religious media in Tunisia”, during which three main
subjects were debated: “A critical approach of  the reli-
gious media under the old regime,” “The reality of  re-
ligious programmes in the audio-visual sector,” and,
“Religious pages in Tunisian newspapers after the rev-
olution.” 

In what way do religious programmes and publica-
tions portray women and define their role in society?
Are there significant differences between religious
media affiliated to Islamist movements and private in-
dependent media? To answer these questions we rely
on the outcome of  media monitoring undertaken by
the CAWTAR media centre throughout 2013 (January
– May/September – November 2013), specifically con-
cerning an analysis of  the religious issue. This monitor-
ing involved the following media:

1. Three Islamist newspapers (Al-Fajr, Edhamir, Es-
sahwa)

2. The programme entitled Ezzawaj Mawadda broad-
cast by the Islamist radio station Ezzitouna.

3. The programme entitled Tawassol al Qoulub broad-
cast by the privately-owned television channel
Hannibal tv.

Generally speaking, the outcome of  this observation
of  the media study reveals the absence in religious
columns of  subjects concerning women, reflecting the
lack of  a clear and rational religious debate on women.
This leads to an exaggeration in addressing issues con-

73

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 73



cerning women as well as a stereotyped image of
women, their role and their position in society. In truth,
women were not present at all in the media studied, ex-
cept for subjects portraying a stereotyped woman and
the traditional outlook, relegating all women to the pri-
vate sphere. Women were absent in other subjects ad-
dressed as if  they were not concerned with anything
linked to public life. 

What attracts attention is the absence of  significant
differences between religious or political-religious
media and the independent and privately-owned media.
For example, the programme Ezzawaj Mawadda broad-
cast by the radio station Ezzitouna affiliated with the
Islamist party Ennahda and the weekly show Tawassol al
Qouloub broadcast by the privately-owned television
channel Hannibal, had the same attitude in the manner
in which they addressed matters concerning women.
Women were considered here as incapable of  reflecting
on themselves, relegated to the traditional role of  bear-
ing children without going beyond the borders of  the
private sphere. These programmes also emphasised
women’s duty to obey their husbands, the head of  the
family, and their inability to participate in making deci-
sions and to demand equal status with men. 

The question that arises is to understand whether
these similarities concerning the image of  women in the
religious outlook presented by these two aforemen-
tioned media, are the result of  stereotypes deeply
rooted in the Tunisian mentality, or whether they were
to be blamed on the rapprochement between Larbi
Nassra, the owner of  Hannibal television, and the party
in power, Ennahda. 

74

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 74



The only detectable difference concerns the written
Islamist press, and more specifically the newspaper Al-
Fajr, affiliated to the Islamist party Ennahda. The man-
ner in which matters concerning women are addressed
in the daily newspaper’s religious columns, mainly con-
cern the use of  the veil and the full veil, as well as the
law forbidding the veil in the army and the right of
women wearing the niqab to attend schools. The choice
of  subjects addressed by this newspaper depend greatly
on the country’s political and economic situation and
the priorities outlined by political and ideological com-
petition, setting Ennahda in opposition to secular po-
litical movements.

One also sees that religion is no longer the only ref-
erence mobilised to address questions linked to the gar-
ments worn by Muslim women, since post-revolution
political change has imposed the inclusion of  a “human
rights” approach in debating the subject. This corre-
sponds more to the logic of  partisan and ideological
struggles than to purely religious and spiritual consid-
erations, thereby reflecting the awareness of  those re-
sponsible for this newspaper of  the need to confront
their opponents, mainly political ones, on the basis of
the same “universalist” reference points. 

Conclusions

The polarisation of  the Tunisian media between an
Islamist and a secular front has not yet been clearly de-
fined. What effectively emerges from this analysis is the
entanglement of  interferences between the political,
economic, religious and journalistic sectors. The media

75

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 75



are therefore a battlefield and Tunisian women, and the
manner in which their image is portrayed, are the gate-
way to all change, whether within the Islamist versus
secular or the political versus economic dichotomy. 

Women are at times concealed by the media, depend-
ing on priorities outlined on the basis of  the evolution
of  the country’s political, economic or security situa-
tion, or exploited by the religious-political media for
propaganda purposes. The only thing that seems to
have not changed, compared to the pre-revolution pe-
riod, is that the public sphere remains a domain from
which women are definitely excluded. 

This invisibility/exploitation is not only the result of
a currently hypothetical and fluidly outlined polarisa-
tion. The lack of  competence among journalists as far
as gender equality in the media is concerned and a clear
desire to rectify matters, are the elements that one
should take into account when rethinking the way in
which media professionals should treat all issues con-
cerning women. 

Bibliography

BOURDIEU, P., “L’emprise du journalisme”, Actes de la recherche en sci-
ences sociales, Vol. 101-102, March 1994. 

CHAMPAGNE, P., “La double dépendance. Quelques remarques sur
les rapports entre les champs politique, économique et journalis-
tique”, Hermès 17-18, 1995.

DAMIAN-GAILLARD, B., FRISQUE, C. e SAITTA, E., “Le journal-
isme au prisme du genre: une problématique féconde”, Questions de
communication, 2009. http://questionsdecommunication.revues.org/
544

HIZAOUI, A., “Insertion des TIC dans le monde Arabe, adaptation
et résistances”, Technologies de l’information et de la communication, dis-

76

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 76



cours, représentations et pratiques, IPSI (Tunisi) - COMU (Louvain
Catholic University), Tunis, 2006. 

NAJAR, S. e KERROU, M., La décision sur scène, Tunis, Cawtar, majd,
first edition 2007.

TOUATI, Z., “La révolution tunisienne: interactions entre militantisme
de terrain et mobilisation des réseaux sociaux”, L’Année du Maghreb,
VIII, 2012. http://anneemaghreb.revues.org/1426; DOI:
10.4000/anneemaghreb.1426 

Reports

CAWTAR, Analyse de l’image de la femme dans le discours religieux des médias
tunisiens à orientation religieuse, 1er Rapport, Cawtar e Acte, January-
May 2013. 

CAWTAR, Analyse de l’image de la femme dans le discours religieux des médias
tunisiens à orientation religieuse, 2ème Rapport, Cawtar e Acte, Septem-
ber-November 2013. 

CAWTAR, Monitoring du traitement des droits des femmes par les médias
tunisiens. Rapport de synthèse, January-October 2012. 

Instance Supérieure Indépendante Pour Les Elections, Rapport relatif
au déroulement des élections de L’Assemblée nationale constituante, Tunis,
February 2012. http://aceproject.org/ero-en/regions/africa/TN/
tunisie-rapport-relatif-au-deroulement-des

Instance Nationale pour la Réforme de l’Information & de la Com-
munication (INRIC), Rapport Général. Résumé, April 2012. 

Translation Francesca Simmons Pomeroy

77

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 77



78

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 78



79

Conclusion
Pietro Longo

In the aftermath of  the Jasmine Revolution, the
media landscape in Tunisia has undergone important
changes.  The fall of  the Ben Ali regime has indeed
opened wide margins of  freedom for exercising citizen-
ship rights.  This is particularly valid for rights and free-
dom of  expression.82 In a brief  timeframe, the
disappearance of  censorship – previously enforced by
state apparatuses, such as the Ministry for Tele-Com-
munications – has enabled a significant number of  new
newspapers, radio stations and television channels to
flourish.  Within this process, it is important to consider
the significant increase of  online newspapers and blogs.
These are managed by professionals and by mere ‘im-
provised’ journalists. In a similar way to political parties
and associations, media has also experienced a kind of
‘excess of  democracy’. This sudden and unregulated ex-
plosion is entirely comprehensible in the aftermath of
decades of  authoritarianism which the country rapidly
tried to escape from between the end of  2010 and 2011.  

82 A. Driss, “Arab citizenship review no. 3”, Democracy and Citizenship in
north Africa after the Arab Awakening: Challenges for EU and US foreign policy
(EuSpring), August 2013; Id, “The New Tunisian Constitution and Citi-
zenship Rights”, op. cit., May 2014. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 79



For sixty years, the rigid control imposed by the
Bourghiba and Ben Ali regime on means of  mass com-
munication distorted the function of  the ‘fourth estate’.
This is what the media should function as in a pluralistic
setting, in which information is the cornerstone of
democracy. Throughout this process – geared to limit
civil society’s field of  action – the example of  the con-
trol exercised by the regime on the press is very signif-
icant. For a long time, and since its foundation, La Presse
newspaper retained poll position in sales and diffusion,
even before Tunisia gained independence (1934). De-
spite representing a specific view of  Tunisia shared by
the Francophone elite of  the Destourian party, this
newspaper became a reference point for citizens who
wanted to be informed.83 In addition, the fact that this
newspaper was, since its birth, published in French re-
flects specific editorial and choices of  the public which
it was directed at.84 In short, the press played an impor-
tant historical role in the delicate process of  construct-
ing national identity, and in defining the ‘tunisianité’,
which is still defended today as being specifically Arab,
Islamic and Maghrebian. Yet, the employment of  the
press as a means for promoting national identity could
only occur at a very high cost: quashing the right to in-
formation and freedom of  expression in a context hun-
gry for information. In fact, according to statistics,
Tunisia is the third largest producer of  newspapers in
North Africa, following Algeria and Egypt.85

80

83 E. Webb, Media in Egypt and Tunisia: From Control to Transition?, Pal-
grave, New York, 2014, p. 63. 

84 The Arab version of  La Presse, Assahafa, wasn’t a translation of  the
French one.

85 M. Camau, V. Geisser, (edited by), Habib Bourghiba. La trace et l’héritage,
Karthala, Aix-en-Provence, 2004, pp. 202-203. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 80



Another element which was formerly part of  this
process of  identity construction but was actually em-
ployed by ‘old regimes’ to maintain power, was Tunisia’s
exclusion from international media circuits. But from
the Eighties, with the eruption of  the Ben Ali’s regime,
the advent of  pan-Arabic satellite channels, and the sub-
sequent diffusion of  internet, isolating Tunisia and its
‘request for information’ became an increasingly ardu-
ous task.  Restricting freedom of  expression, political
and opposition rights, Ben Ali based the legitimacy of
his ‘White Revolution’ on strengthening the social state.
He promoted the education of  youth and encouraged
foreign investment (even if  this fell within the frame-
work of  crony capitalism or client capitalism).86 To facili-
tate these openings his regime indiscriminately used
censorship, obstructing the development of  new digital
media.  It soon became obvious that the Benalist regime
was based on a strong contradiction: by obstinately iso-
lating the country from the flow of  information, it
failed to reconcile itself  with the promise for economic
reform and a greater opening to tourism and foreign
capital. 

In order to resolve this dilemma, the regime experi-
mented a curious, and diabolical strategy of  separating
political and economic information. This consisted in
rigidly controlling the former, while continuing to ma-
nipulate the latter but leaving it relatively free.87 For ex-
ample, Tunisia was the first amongst Arab countries to
introduce the data diffusion system in line with Inter-
national Monetary Fund (IMF) requirements.  This was

81

86 E. Murphy, Economic and Political. Change in Tunisia. From Bourguiba to
Ben Ali, Palgrave, Basingstoke, 1994. 

87 M. Camau, V. Geisser, op. cit., p. 205. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 81



designed to enable European investors to access the
country’s macroeconomic data, necessary for stimulat-
ing enterprises and increasing capital investments. On
the other hand, political information was side-lined, and
despite the existence of  alternative mass communica-
tion means alongside those centrally managed by the
state, dissent was not permitted. According to a practice
already tested by Bourghiba, the opposition press did
not receive any support from public funding.  This sub-
stantially contributed to weaken it.88 The fact that this
policy was devised to avoid the president becoming an
object of  attack and contestation by other political ele-
ments was not a mystery. Following a decision by
Bourghiba in April 1981, the country opened itself  up
to a tame and controlled multi-party system in occasion
of  the congress of  the Socialist Destourian Party that
year. 

While, the Jasmine revolution swept this system away,
it also revealed the structural shortcomings of  the in-
formation sector in Tunisia.  Despite the HAICA’s
enormous efforts for regulation, the legal domain defin-
ing the media’s field of  action is still largely dominated
by uncertainty. The Independent Agency for Audio-Visual
Communication, which emerged in the transition period
and incorporated by the new Constitution in 2014 (Ar-
ticle 127) attests to this. In the post-revolutionary con-
text, media was also the object of  a great need for
transition, and it is precisely at this juncture that many
new and promising realities of  information emerged.
The Tunisia Live portal is a good example of  how a
newsroom ‘from below’ was created with few means in

82

88 Ibidem, p. 347.                         

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 82



Tunisia and solely spurred on by an original idea put
into practice by young journalists. The editors who are
also the project’s founders, underline the importance of
their work.  Indeed, this is completely independent
from parties and solely financed to inform users.  None
of  the journalists who work here are professionals.  In-
deed, for the most part they are university students who
studied in Tunisia or France, and in some cases spent a
semester in the United States as trainees for some of
the most well-known international newspapers.89 Nev-
ertheless, Tunisia Live is not legally recognised as a news-
paper but is registered as a simple cultural organisation.
This demonstrates the extremely uncertain phase
Tunisia media is undergoing. 

The fact that the state failed to carry out important
policy reforms relating to the journalistic profession in
the phase of  constitutional transition is evident.  These
include the modification of  their code of  ethics, and
sanctions incorporated in the penal code for defamation
(another way in which the Benalist regime kept the op-
position press in check).  As a consequence, this af-
fected the quality of  information products.  This is
particularly valid for newspapers, which have been pri-
marily reduced to party spokespeople, unsympathetic
to the need of  making information in an objective way. 

Exercising the right to information and freedom of
expression undoubtedly requires the dismantling of
censorship. However, this alone is not enough. Nowa-
days, Tunisian journalists are capable of  carrying out
interviews they deem necessary, they have regained the

83

89 Interview with Ramla Djaber Djerbi, co-founder of  Tunisia Live, No-
vember 2013. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 83



right to contestation and can express objective opinions
on the conduct of  public affairs.90 What is still lacking
is a sensible use of  this freedom. In other words, the
capacity for Tunisian journalists and editors to inscribe
information into the framework of  democracy, the mul-
tiple-party system, and in general of  polyarchy.91 An au-
thentic liberalisation of  Tunisian media that goes
beyond the simple proliferation of  newspapers or new
radio-television stations will only occur by investing in
training of  journalists, and in acquiring certain profes-
sional standards.  This is also true with regards to salary
levels. As El-Issawi underlined in his essay, without
these elements, information content is destined to stay
in second place.92 Furthermore, a greater professional-
ization could prevent the manifestation of  an awful
spectre: the polarisation of  media between a religious
and secular field – a reflection of  the political landscape. 

It is true that after the revolution media allied itself
with political forces: Al-Fajir, the main paper linked to
Ennahda circulates freely in the country’s newsagents,
alongside other newspapers of  an opposite tendency,
such as Al-Maghreb. Periodicals have flourished for the
past three years.  These include Realité or Leaders, which
sympathise for the Nida Tounes party or the democratic
pole. On the television plane, Tunisian spectators are
exposed to Al-Mutawassit programmes on a daily basis.
The latter is a pro-Islamic channel, which also proposes
youth entertainment programmes vaguely following the

84

90 Fatima el-Issawi, Tunisian Media in Transition, Carnegie Endowment
for the International Peace, July 2010, pp. 1-2.

91 R. Dahl, Polyarchy: participation and opposition, Yale University Press, New
Haven, 1971.

92 Fatima el-Issawi, op. cit., p. 3.

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 84



MTV format.  Hannibal channel, founded by Larbi
Nasra (close to President Ben Ali) in 2004 and Nessma
tv, founded in 2007 and presided by Nabil Karoui (re-
cently fined for “offence to public morality” after pro-
jecting the animation film Persepolis) continue to persist.
Despite being explicitly tilted towards Nida Tounes,
both channels also propose religious programmes dur-
ing the month of  Ramadan or for Muslim festivities.
This varied and fluid landscape appears to confirm that
a real polarisation of  mass media does not still exist in
Tunisia. The turbulent but ‘sensible’ management of
the constitutional transition by the Troika (Ennahda,
CPR and Ettakol) may have avoided this danger. Nev-
ertheless, it could indeed occur depending on the evo-
lution of  the political scenario. In other words, Tunisian
media do not yet appear to possess their own au-
tonomous maturity vis-a-vis political opposition with
which they simply drift. 

A real test of  this is the presence of  women in media,
especially on tv channels and the facility with which fe-
male journalists are able to carve out their own space
within newsrooms. Women are frequently hidden by
local television according to priorities defined by the
country’s political and economic evolution, and security.
At times the image of  woman is instrumentalised.  This
is particularly true in the case for media that propose
religious content for mere propaganda ends. Instru-
mentalisation can be avoided through decisive state in-
tervention aimed at containing the euphoria brought by
the new freedom of  expression, on the one hand, and
on the other, for the supervision of  media content. In
this transition phase, control on standards is necessary

85

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 85



as long as it does not re-transform itself  into a form of
censorship, or even worse, a silencing of  voices on po-
litical information. Journalism in Tunisia is a profession,
which is still being defined: the margin of  autonomy
enjoyed by post-Ben Ali journalists is still not clear.
What is certain is that this space is much larger than in
the past. The hope for the future is that this freedom
will grow, so that a sensible use of  information can be-
come an expression of  civil society’s voice, and a coun-
terweight to the political world. 

Bibliography

CAMAU, M., GEISSER, V., (edited by), Habib Bourghiba. La trace et
l’héritage, Karthala, Aix-en-Provence, 2004. 

DAHL, R., Polyarchy: participation and opposition, Yale University Press,
New Haven, 1971.

DRISS, A., “Arab citizenship review no. 3”, Democracy and Citizenship in
north Africa after the Arab Awakening: Challenges for EU and US foreign
policy (EuSpring), August 2013; 

- “The New Tunisian Constitution and Citizenship Rights”, May 2014. 
EL-ISSAWI, F. “Tunisian Media in Transition”, Carnegie Endowment for

the International Peace, July 2010.
MURPHY, E., Economic and Political. Change in Tunisia. From Bourguiba to

Ben Ali, Palgrave, Basingstoke, 1994. 
WEBB, E. Media in Egypt and Tunisia: From Control to Transition?, Pal-

grave, New York, 2014. 

Translation Maria Elena Bottigliero

86

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 86



87

Authors

Maryam Ben Salem has a doctorate in Political Sci-
ence. She works as a researcher on female political par-
ticipation at the Center of  Arab Woman for Training
and Research (CAWTAR) in Tunis. Her research re-
volves around political activism, religious effort, cyber-
activism and media visibility of  female politicians. She
is also a member of  various scientific associations: the
Observatoire de la transition démocratique, the
Mediterranean College for Scientific Research and the
Tunisian association for political studies.

Kerim Bouzouita is a political anthropologist. His re-
search papers on power and subversion have been pub-
lished in the U.S, the U.K, Japan and France. After
fighting for human rights, in particular the rights of
refugees, he became an Advocacy Advisor for the
United Nations in 2011. He is also the author of  the
Advocacy reference book for the United Nations De-
velopment Project (UNDP). He is an actively engaged
journalist, collaborating with RAI, French television and
Tunisian television and radio, as a political reporter. 

Fatima el-Issawi is a Research fellow at the LSE Mid-

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 87



dle East Centre. He collaborated to the “Arab National
Media and Politics: Democracy Revisited” project with
the University of  Dubai. Its objective: to monitor media
changes in Morocco and Algeria. 
He has over 15 years of  experience in Middle Eastern
media reporting for international agencies such as
Agence France Presse (AFP) and BBC Arabic Service.
He is also a media consultant for various organisations
and institutions including the European Commission,
the European Council and the Doha Centre for media
freedom. 

Pietro Longo is a doctoral researcher in Near Eastern
and Maghreb Studies at the University of  Naples “L’
Orientale”. His research areas focus on Islamic law and
so-called “Islamic Constitutionalism”.  The author is
also Fellow at the Center for Comparative Constitu-
tional Law & Religion at the University of  Luzern and
researcher for the international project, EuSpring, active
at the University of  Naples “L’ Orientale”, and financed
by the Compagnia di San Paolo. 

Atidel Majbri is a Ph.D. student and university lecturer.
From 1999, she has been responsible for the Depart-
ment of  Information and Communication at the Center
of  Arab Woman for Training and Research (CAWTAR)
in Tunis and chief  editor of  its periodical.  She has pro-
duced online debates on social issues for the Tunisian
Satellite Channel. She won the creative prize for the best
conference moderator at the Cairo Radio and Television
Festival (2002), and the Tunisian Journalist Association
award for the best female production (on gender vio-
lence). In addition, she coordinated the three year pro-

88

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 88



89

gramme on “Sex and Arab media” for CAWTAR and
UNIFEM. 

Azzurra Meringolo is the coordinator of  Arab Media
Report. A professional journalist who has worked in the
Middle East for years, she is currently a researcher on
the Mediterranean and the Middle East for the Institute
of  International Affairs (IAI).  Here, she focuses on the
Arab World with particular emphasis on Egypt. She
holds a Ph.D. in International Relations, is the chief  ed-
itor of  Affarinternazionali and author of  The Guys of
Tahrir Square. She has won the following journalism
awards: Ivan Bonfanti (2012) and Montanelli (2013).
Her doctoral thesis on Egyptian anti-Americanism was
awarded the Maria Grazia Cutuli prize. 

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 89



90

Questo testo è rilasciato con licenza

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 90



91

Graphic and design

Alberto Pagano by Studio Alpha
Via Casal del Marmo 520 – 00166 Roma

Tel. 06 3096956

Print

Zesi Tipografia s.r.l.
Via delle Case Rosse 23 – 00131 Roma

Tel. 06 4513002

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 91



92

interno 01.qxp_Copia di Layout 2  12/01/15  13:19  Pagina 92


